14 Haziran 2016 Salı

Zihin Engellilere Oyun Etkinlikleri







Herkese Merhaba

Arkadaşlar bir kaç gündür yazamıyorum, biliyorsunuz karne haftası olduğu için o işlerle uğraşıyordum yazı ekleyemedim kusura bakmayın. Evet arkadaşlar bugün ki yazıma özel eğitim öğrencileri için oyun etkinlikleri hazırladım bunlardan 4 tanesini şimdi aşağıda ayrıntılı bir şekilde yazacağım.  Ortam, neye faydası olacağı , kullanacağınız araç gereçler hepsi yazıyor.

Amann bunlarda neymiş diye düşünüp geçmeyin yazdığım oyunların hepsinin gelişim aşamalarına etkileri vardır, zihin engelli bireylere yaşlarına uygun olanları uygularsanız çok daha faydalı olacaktır..




4 oyundan sonra farklı oyunlarda hazırlayıp ekleyeceğim diğer yazılarımda, bazıları bana ait
bazılarıda bildiğimiz geleneksel oyunlardır fakat hangi alana faydası olacağını dikkatli okuyun..


                                                                         1
Etkinliğin adı: baloncu amca

Ortamın betimlenmesi: sınıf ortamı

Kullanılacak yöntem: sunuş

Etkinliğe katılacak öğrenci sayısı-süre: 5-40 dk

Araç-gereç:  balon

Öğretilecek beceri: dikkat ve renklerin tekrarı

Yönerge: sözel yönergeler

Pekiştireçler: sözel pekiştireçler

Kullanılacak ipucu: gerektiğinde sözel ipucu

Etkinlik için ön koşul becerileri: renklerin bilinmesi

Gelişim alanlarına katkısı: dikkat-renk kavramı

Uyarlanması: herhangi bir uyarlamaya gerek yoktur


Uygulanışı: Değişik yönlere doğru uzanır.Sözel yönergelere uygun olarak yürür.Sözel yönergelere uygun olarak koşar

Çocuklar salonda ortaya çizilen düz çizgide dururlar ve kendilerine renkli balon resimlerinden birini seçerler ve balon olurlar.Aralarından biri ebe seçilir ve baloncu
amca olur. Baloncu amca kapıyı çalar.
-Tık,tık 
Çocuklar “Kim o? “ diye sorarlar.
- Ben baloncu amca,
Çocuklar “Ne istiyorsun?” diye sorarlar.
-Balon.
Çocuklar “Hangi renk?” diye sorarlar.
Baloncu amca “pembe balon” der. Pembe balon olan çocuk kaçar,baloncu onu yakalamaya çalışır. Yakalanan çocuk ebe olur
.
   
                                                            2


Etkinliğin adı: bul doluyu al şekeri

Ortamın betimlenmesi: sınıfta öğrencinin karşısına oturulur. Oturulacak masa camdan uzaktadır.

Kullanılacak yöntem: sunuş ve buluş

Etkinliğe katılacak öğrenci sayısı-süre: 1-30dk

Araç-gereç: boş tuvalet kağıdı ruloları, el işi kağıtları, şeker, sticker, uhu

Öğretilecek beceri: dikkat toplama

Yönerge: ‘önüne bak şekeri koyduğum bardağı bul’

Pekiştireçler: aynı şekilde ki stıckerler ve şeker ve sözel ipucu

Kullanılacak ipucu: ipucu yok

Etkinlik için ön koşul becerileri: görme yetisinin olması

Gelişim alanlarına katkısı: yerleri değişen bardakların dolu olanını bulmaya çalışırken dikkatini yoğunlaştırabilir.

Uyarlanması: uyarlamalar en baştan yapılmıştır.


Uygulanışı: öğretmen öğrenciyi karşısına alarak otururlar oynanacak oyun anlatılır ve oyun bitiminde pekiştireç olarak verilecek stıckerlar gösterilir. Yaramazlık yaptığında yanlış bir davranış sergilediğinde vereceği araba stıckerlerinde küçülme olacağı söylenir. Eğer bi sorun çıkarmadan oyunu bitirirse en büyük pekiştireci alacağı söylenir. Oyuna ilk önce 2 bardakla başlanır. Birine şeker konulur ve yavaşça yerleri değiştirilir şekerin olduğu bardağı bulması istenir bulduğunda şeker öğrenciye verilerek sözel olarak pekiştirilir. Bu işlem daha hızlı bir şekilde ve daha fazla sayıda bardakla devam ettirilir. Ders sonunda eğer problem davranış sergilenmediyse en büyük sergilendiyse de küçük pekiştireçler verilir.


                                                               3

Etkinliğin adı: duyduğunu yaz

Ortamın betimlenmesi: sınıfta öğrencinin karşısına oturulur. Oturulacak masa camdan uzaktadır.

Kullanılacak yöntem: sunuş

Etkinliğe katılacak öğrenci sayısı-süre: 1-25dk

Araç-gereç: ses kayıt cihazı ya da buna benzer şeyler.

Öğretilecek beceri: sesi tanıma- ayırt etme

Yönerge: duyduğun harfi söyle daha sonra yaz

Pekiştireçler: sözel pekiştireç.

Kullanılacak ipucu: ipucu yok

Etkinlik için ön koşul becerileri: işitme yetisine az da olsa sahip olma. Kalem kullanabilmesi, yazabilmesi

Gelişim alanlarına katkısı: sesi tanımasına ve ayırt etmesine faydası vardır

Uyarlanması: engeline göre yüksek ses verilebilir

Uygulanışı: öğretmen öğrenciyi karşısına alarak otururlar etkinlik anlatılır. Ve ses kayıt cihazı açılarak söylenen harfi söyleyerek yaz yönergesiyle yazması beklenir. Öğrenci sesi yazdığında sözel olarak pekiştirilir betimlenir. Eğer yazamazsa tepkisiz kalınır ve dikkatlice dinlemesi istenir.


                                                                       4

Etkinliğin adı: gördüğünü okuma

Ortamın betimlenmesi: sınıfta öğrencinin karşısına oturulur. Oturulacak masa camdan uzaktadır.

Kullanılacak yöntem: sunuş

Etkinliğe katılacak öğrenci sayısı-süre: 5-30dk

Araç-gereç: meyve isimleri yazılı kartlar

Öğretilecek beceri: sesi tanıma

Yönerge: ‘önüne bak kartta yazanı oku’’

Pekiştireçler: kartta yazan isimdeki meyveler

Kullanılacak ipucu: gerektiğinde sözel ipucu

Etkinlik için ön koşul becerileri: okuma

Gelişim alanlarına katkısı: sesi tanıma

Uyarlanması: yazı büyük olmalı, sevilen meyve isimleri olmalı

Uygulanışı: öğretmen öğrenciyi karşısına alarak otururlar kartı çıkarır burada ne yazıyor oku diye sorulur. Okuduğunda betimlenir ve okuduğu meyve öğrenciye verilir daha sonra bir sonraki öğrenci çağrılır. Eğer yapamazsa ipucu verilir. Bu işlemle sesi tanıması sağlanır





Evet arkadaşlar yukarıda ki oyunları yazdığım kurallara göre uygularsanız öğrencilerimize faydalı olacaktır...



SORULARINIZI YORUM KISMINA YAZABİLİRSİNİZ TEŞEKKÜRLER......

İletişim: hadogan44@gmail.com

Her Çocuk Özeldir....

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder

Kavram Öğretimi Esnasında Uyulması Gereken Önemli Kısımlar

Herkese Merhabalar. Özel eğitim alanında eğitim görmüş bir çok arkadaşım bilirler ki kavram öğretimi özel eğitimde çocuklarla yapılan öğret...