Bugünkü yazımda özel eğitimde okul ve aile işbirliğinden biraz bahsettikten sonra işbirliğini sağlamaya yönelik neler yapılabilir diye bir yazı yazacağım daha sonra da bu yapılabilecek olan etkinliklerden biri olan bilgilendirme seminerini özellikle öğretmenler için daha ayrıntılı bir şekilde anlatacağım.
Evet sevgili aileler ve özel eğitim öğretmenleri daha önceki bir çok yazımda da özel eğitime muhtaç bireylerin eğitiminde ailenin de aktif katılmasının ne kadar önem arz ettiğini yazmıştım yalnız şuan ülkemizde genellememek gerekir elbette ama özel eğitime muhtaç çocuğu olup özel eğitim hakkında herhangi bir bilgisi olmayan ailelerimiz var o ailelere hadi gel eğitime destek ol demek çok yanlıştır. Ekonomik durumları zayıf olan, araştırma imkanları olmayan ve benzeri sebeplerle özel eğitim hakkında hiçbir bilgisi olmayan aileleri özel eğitim öğrencilerinin eğitimine katmak faydadan çok zararı olacaktır aileler farklı şekillerde çalışacak sizin tekniklerinizi bilmeyerek çocuklara eski teknik ve yöntemlerle eğitim vermeye çalışacak ve bundan dolayı işinizi zorlaştıracaktır.
Her ne olursa olsun özel eğitim öğretmenleri kendi alanlarının uzmanlarıdır her özel eğitim öğretmeni aynı yöntem ve teknikle çalışmayabilir, tecrübeleri olsun öğrenci seviyeleri olsun farklı şekillerde yöntem ve teknikler kullanabilirler, fakat aileler çocuklarının öğretmenleri ile aynı yöntem ve tekniklerle ilerlemek zorundadır öğretmenler uzman ve bu işi daha iyi biliyorlar bunun için aileleri işbirliğine ortak ederken onlara da rehberlik etmek zorundalar. Ve bu rehberlik aşamasını rastgele değil belli bir plan ve program içerisinde yapmak bu işbirliğini sağlamakta daha yararlı olacaktır.
Aileleri çocukların eğitimine katmadan önce okul idaresi ve özel eğitim öğretmenleri aileler ile işbirliği içerisinde onlara rehberlik yaparak çocukların eğitimine kattıklarında ailelerden daha çok yardım alacaklardır. Bilinçli ailelerin çocuklarına da okula da öğretmene de daha çok destek çıkacaklardır.
Şimdi ailelere rehberlik etmek için bir kaç etkinlikten bahsedip ve bir tanesini de ayrıntılı olarak ele alacağız..
Öğretmenler, okul aile işbirliğinin sağlanmasında ve
geliştirilmesinde en önemli ve kritik rolü oynamaktadır. Çünkü öğretmenler
öğrenci ile doğrudan etkileşim içerisinde bulunmakta ve onların ilgi ve
ihtiyaçlarını yakından izlemektedirler. Calderhead, öğretmenin hızla değişen
rolünü “Öğrenciyle bütünleşerek onların duygularını anlaması, öğretim ortamını
düzenlemesi, meslektaşları ve anne-babalar ile sürekli etkileşim kurması
gerekir” şeklinde belirtmiştir (Calderhead, 1997, s.21). Elbette ki öğrenciler
okul içerisinde vakit geçirmektedir fakat unutulmamalıdır ki okulda geçirdiği
vakitten çok okul dışında ailesi ile vakit geçirmektedir. Bundan dolayı
okul-aile işbirliği ön plana çıkmakta ve önem kazanmaktadır. Öğrencilerin
eğitim hayatında öğretmen ile aile işbirliği yoksa eğer başa çıkılamayacak
boşluklar ortaya çıkacaktır. Bunlardan dolayı aile öğrenci eğitiminde önemli
bir taraftır.
Aileyi her anlamada etkileşime ve işbirliğine
çağırmak için çeşitli yöntemler vardır. Bu yöntemler;
1.
Broşür
2.Bireysel
görüşme
3.Bilgilendirme
semineri
4.Not gönderme
5.İletişim
panosu
6.Sınıf
gazetesi
7.Ziyaretler…
Vb
Bunlar ve bunlara benzer birçok yöntemle aile ile
işbirliği bağını sağlamlaştırabilir. Ailenin öğrencinin eğitim hayatında etkin
rol almalarını sağlayabiliriz. Aile ile işbirliği sağlandığı zaman
öğrencilerimize istenilen davranışları daha kısa bir sürede ve daha kalıcı
olarak rahatlıkla sunabildiğimiz gibi öğrencilerimizin problem davranışlarını
da kısa bir zaman dilimi içerisinde ortadan kaldırabiliriz
.
Günümüz de aileler eskisi kadar ilgisiz kalmamakla
birlikte çocuklarının eğitim hayatında başarılı olmalarını istemektedirler
fakat bunu sadece öğretmenleri sırtına yükleyerek yapamayacaklarının farkında
değiller. Öğrencilerin eğitim hayatında daha başarılı olabilmeleri için
öğretmen-okul-aile işbirliğinin kesinlikle sağlıklı ve güvenli bir zemine
oturtturulması gerekmektedir.
Bizler ilk olarak bilgilendirme semineri yöntemini
ele alarak bu yöntemin okul-öğretmen-aile işbirliğine nasıl katkı sağlayacağını
belirteceğiz.
Bilgilendirme
Semineri: bir konuyla ilgili
katılımcılara bilgi vermek amacıyla düzenlenen organizasyondur. Genelde bir ya
da birkaç konuşmacı olur. Tercihe bağlı olarak seminerin sonunda konuşmacıya
katılımcılar tarafından soru sorulabilmektedir.
Tanımda da görüldüğü
gibi seminer katılımcılara bilgi vermek amacıyla konuşmacıların olduğu,
katılımcılarında gerektiğinde sorular sorduğu organizasyonlardır.
Aileler okullara öğrencileri hakkında bilgi almak
için gelmektedirler. Fakat öğrencilerine nasıl davranacaklarını, onların hangi
gelişim döneminde olduğunu bilmeden, istek, ilgi ve ihtiyaçlarını, çocuklarının
kişilik özelliklerini bilmeden sadece kendi istekleri doğrultusunda eğitim
durumlarını sormaya gelmektedirler. Fakat her öğrenci biricik ve tektir farklı
kişilik yapılarına sahip olabilirler, farklı ilgi ve istekleri olabilir, farklı
zeka türlerine sahip olabilirler fakat ailelerin birçoğu bu bireysel farkları
göz ardı etmekte sadece çocuklarının akademik başarıları ile
ilgilenmektedirler.
Seminer organizasyonunun tanımında da olduğu gibi
bilgi vermek amacıyla yapılmaktadır. Böylelikle bilgilendirme seminerlerinin
aile işbirliği için kullanılırken hem okul içi hem okul dışı, hem öğrenci
gelişim dönemleri özellikleri, hem kişilik yapıları, hem ilgi ve istekleri hem
de zeka türlerine göre bireysel farklılıklar hakkında veya sınav kaygısı vb.
olaylar karşısında öğrenciler ve okul hakkında velileri bilgilendirmek amacıyla
yapılan çalışmalardır.
Öncelikle işin büyük sorumluluğu öğretmene daha
sonra da okul yönetimine düşmektedir.
Öğretmenler:
öğrencilerinin her özelliğine dikkat etmeli onları çok iyi tanımalıdır. Daha
sonra öğrencilerinde olumlu veya olumsuz davranışlardan aileleri haberdar etmek
için bilgilendirme seminerleri düzenlemelidir. Bunu görsel sunumlarla yapması
durumu somutlaştıracak ve ailenin rahatlıkla anlamasını sağlayacaktır. Öğretmen
öncelikle vereceği bilgilendirme seminerlerinde öğrencilere ve öğrenci
ailelerine objektif bir tavırla yaklaşmalı, anlayışlı, sabırlı ve güler yüzlü
olmalıdır. Seminerler de açık ve anlaşılır bir dil kullanarak tüm
katılımcıların rahatlıkla anlamasını sağlamalı ve sorulan sorulara açık
anlaşılır bir şekilde uygun ses tonuyla yanıtlar vermelidir.
Okul
yönetimi: öğretmene seminer konusunda destek olmalı velileri
öncelikle seminerden haberdar etmeli ve semine için gerekli araç gereç ve
ortamı hazırlayarak öğretmene gerekli desteği sunmalıdır.
Aileler:
önceden haberdar edilmeli, verilecek seminerin içeriği hakkında
bilgilendirilmeli ve seminerin önemi anlatılmalıdır ve seminerlere yeterli
katılımı sağlamaları gerekir.
Seminer
hangi konularda yapılabilir:
1. Güncel
olaylar hakkında velilerin öğrencileri hakkında dikkate etmesi gereken
konularda.(uyuşturucu, sigara, alkol)
2. Sınav
kaygısı hakkında,
3. Öğrenci
kişilikleri hakkında,
4. Öğrenci
ilgi ve istekleri hakkında,
5. Öğrencilerin
gelişmiş zekâ türler hakkında,
6. Öğrencilerin
ilgi duyduğu meslekler hakkında,
7. Öğrencilerin
sergilediği problemlerle başa çıkma konularında,
8. Okul
ve çevresini tanıtma hakkında, vb. birçok konu hakkında velilere bilgilendirme
seminerleri yapılabilir.
Yararları:
1. Aile
çocuğunu tanır ve ona göre davranır.
2. Aile
gelişim dönemleri hakkında bilgi alır ve ona göre saygı gösterir.
3. Aile
öğrencilerin sınav döneminde yaşadıkları kaygıları anlayarak onlara destek
olur.
4. Aile
öğrencilerin ilgi duyduğu mesleğin ne yönde olduğunu öğrenir ve bu konuda
bencil davranmayarak ona destek olur.
5. Aile
sadece akademik başarıya odaklanmaz. Öğrenciyi bir bütün olarak ele alır ve ona
destek olur.
6. Aile
okul ve çevresini tanıyarak içi rahat bir şekilde öğrencisini okula gönderir ve
okulla işbirliği yaparak hem öğrenci gelişimine hem de kendi gelişimlerine
katkı sağlar. Bu ve bunlar gibi birçok yararı vardır.
Görüldüğü gibi bilgilendirme semineri birçok konuda
yapılabildiği gibi birçok yararı da vardır. Okul-öğretmen-aile işbirliğini
geliştirecek önemli ve faydalı bir yöntemdir.
SORULARINIZI VE DÜŞÜNCELERİNİZİ YORUM KISMINA YAZABİLİRSİNİZ..
İletişim: hadogan44@gmail.com
Her Çocuk Özeldir..
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder