18 Eylül 2016 Pazar

Zihin Engellilere Eldesiz Toplama Öğretimi

Herkese Merhaba

Evet arkadaşlar bugün özel eğitimde zihin engellilere eldesiz toplama öğretimini sağlamak için sizlerle örnek bir plan paylaşacağım. Benim hazırladığım plan kendi öğrencim için hazırladığım plandır ve onun seviyesine, ön-koşul becerilerine bakılarak hazırlanmıştır. Bu planı aynı şekilde uygulayabilmeniz için çocuğunuzun seviyesinin bu plana uygun olması ve ön-koşul becerilere sahip olması gerekir. Fakat çocuğunuzun veya öğrencinizin seviyesi daha iyi veya daha kötü olabilir eğer seviyesi daha iyiyse kullanılacak olan malzemeleri daha soyut hale getirebilirsiniz ve planı daha da zor hazırlayabilirsiniz, ancak seviyesi düşükse planı daha çok basitleştirmemiz gereklidir.

Eldesiz Toplama için hazırlanan plan aşağıdadır..


                                                 ÖĞRETİM PLANI
Öğrenci:

Yaşı:

Kişi sayısı: 1

Sınıfı: Özel eğitim sınıfı

Kurum:

Ortam: Özel Eğitim Sınıfı veya öğrencinin dikkatini dağıtmayacak bir ev ortamı

Uygulama Süresi: 30 dk- öğrenci seviyesine göre uzayabilir veya kısalabilir

Tarih:

Öğretimsel Amaç: Öğrenci bir oturum sonunda eldesiz toplama işlemini %100 oranında bağımsız yapar.

Ortam: Sınıf veya ev ortamı

Öğretmen kontrolü iyi sağlamak ve çocukla daha iletişim kurmak için karşılıklı otururlar. Öğretmen hem kontrolü iyi sağlamak ve hem de çocukta merak uyandırmak amacıyla materyalleri kendi yanına koyar.

Öğretim Araç-Gereçleri:

Araç Seti 1: 5 tane kalem

Araç Seti 2:  2 kalem- 7 plastik fasülye

Araç Seti 3: 3 silgi-3 kalem-3 defter

Araç seti 4:  Nesnelerin eldesiz toplama işlemi ile ilgili çalışma kağıdı

Değerlendirme Araç-Gereçleri: Çalışma kitabı kullanıldı. Deftere sorular yazıldı.

Kullanılacak Pekiştireçler: Aferin ve bravo gibi sosyal pekiştireçler.

Pekiştirme Tarifesi: Aralıklı pekiştirme

Öğretim Yöntemi: Davranış Öncesi İpucu Silikleştirme

Öğretim Tekniği: Sabit Beklemeli (bekleme süresi olarak 4 saniye)

Kullanılacak İpucu Türleri: Sözel İpucu, Model Olma- seviye ağırsa ipucu daha çok verilebilir seviyesi iyiyse işaret ipucu kullanılabilir

Öğretim Süreci: Öğretmen öğrenciyle karşılıklı oturur. Bugün “seninle eldesiz toplama işlemini öğreneceğiz.” der. Önceden hazırladığı materyalleri öğrencinin önüne koyar ve “bak bunlarla toplama işlemi yapacağız, incelemek ister misin?” der ve öğrencinin araç gereçlerle ilgili düşünmesine fırsat tanır. Daha sonra araçları öğrencinin önünden alır. Öğrencinin dikkatinin dağılmaması için onun göremeyeceği bir yere koyar. Ardından aynı cins nesnelerden oluşan ilk araç seti olan 5 adet kalemi 3 ve 2’li grup halinde öğrencinin önüne koyar ve öğrenciye “Masadakilere bak ” komutunu verir. Öğrenci masaya baktıktan sonra öğretmen “3 kalem 2 kalem daha kaç kalem eder?” şeklinde beceri yönergesini sunar. Öğretmen model olarak “3 kalem aklımda üstüne kalemleri göstererek 2 kalem daha sayayım bakalım. 3 kalem 2 kalem daha 5 kalem eder.” der ve öğretimi sağlar. Şimdi sıra sende sen söyle “3 kalem 2 kalem daha kaç kalem eder?” der ve öğrencinin tepkilerine göre öğretimi sürdürür. Öğrenci tepkisiz kaldıysa yönergeyi bir daha yöneltir. Yanlış cevap verdiyse öğretimi bir daha yapar. Doğru yanıtlarında ise öğrenciyi pekiştirir. Öğrencinin tepkileri veri kayıt formuna işaretlenir. Aynı aşamalar gittikçe karmaşıklaşan diğer araç setlerinde de kullanılarak çocuğun doğru cevap vermesi sağlanmaya çalışılır ipucunun türünde azalmaya bağlı olarak bir süreç izlenir.
İlerleyen öğretim aşamalarında “büyük sayı aklımda diğer sayıyı üzerine parmaklarımızla sayalım, say bakalım” diyerek öğrenci bağımsızlığa yakınlaştırılır.


Aile veya öğretmen kendisi de çalışma kağıdı hazırlayabilir..

sizlere çocuklarınıza faydalı olacak bir oyun öneriyorum bunu indirirseniz hemen işi zamanında yetiştirme hemde yemek yapma becerisini hadi oyundaki gibi yapalım diyerek basit yemekler hazırlayabilirsiniz

google play oyun:

 https://play.google.com/store/apps/details?id=com.akif.fastfromcheff&hl=tr

ios için:


-Fast Food From Cheff -   bunu arama yerine yazarsanız çıkar

SORULARI YORUMA YAZABİLİRSİNİZ..

İletişim: hadogan44@gmail.com

Her Çocuk Özeldir....





Hiç yorum yok:

Yorum Gönder

Kavram Öğretimi Esnasında Uyulması Gereken Önemli Kısımlar

Herkese Merhabalar. Özel eğitim alanında eğitim görmüş bir çok arkadaşım bilirler ki kavram öğretimi özel eğitimde çocuklarla yapılan öğret...