16 Kasım 2016 Çarşamba

Zihin Engellilere Çarpım Tablosu ve Öğretimi ve Çarpım Tablosu Materyali

Herkese Merhaba

  Zihin engelli bireylere çarpma tablosu öğretimini bugün anlatacağım ve onlar için hazırladığım materyali de resimlerle nasıl hazırladığımı anlatacağım. Sizler de dilerseniz benim hazırladığım gibi hazırlayabilir ya da farklı şekillerde materyaller hazırlayabilirsiniz. Ben sadece sizlere örnek olsun diye yazacağım.

  Zihin engellilere matematik öğretiminde çoğu konudan daha zor olan çarpma işleminin temelidir çarpım tablosu. Özel eğitimde olduğu gibi her konuda olduğu gibi bunu da soyut bir şekilde anlatmak çocuklarımızın öğrenmesi açısından çok zordur bundan dolayı bu konuyu somutlaştırmak gerekecektir, görsellerle desteklemek gerekecektir bundan dolayı materyal hazırlamak benim için bir zorunluluktur.

   Hazırladığım materyal ve size anlatacağım konuyu sadece buraya yazmak için hazırlamıyorum. 
Hazırlayıp öğrencilerime uyguladım ve faydasını gördüğüm için bura da sizlerle paylaşıyorum.

  Her konuda olduğu gibi bu konuyu öğretmek istiyorsanız öğrencilerimizin veya çocuklarımızın bu konudan önce gelen ön konuları bilmeleri gerekli bu konuyu öğrenmeye hazır olmaları gerekir.  Örneğin: sayıları, toplama işlemini bilmeden çarpma işlemine geçemeyiz.
Ben çarpım tablosu öğretimini bir bütün olarak verip hepsini ezberleyin gelin demiyorum evde veya kendi başına çalışarak ezberleyecek öğrencilerim var fakat ben hepsi ile bireysel olarak parça parça öğretim yaparak çalışıyorum. Materyaller kullanarak çalışıyorum. Çünkü bu şekilde daha kalıcı olacağına inanıyorum.

  Öncelikle 1'ler daha sonra 2'ler daha sonra 3'ler şeklinde çalışıyorum sırayla birini öğrenmeden diğerine geçmiyorum biliyorsunuz ki bir üst konuya geçmek için çalıştığım konunun %70 ini öğrenmesi yeterli oluyordu fakat ben çarpma işleminde bu ölçütü göz önüne almıyorum. Bir aşamayı %100 oranında öğrenmeden diğerine geçmiyorum tabi bu öğrenilecek konuya göre değişiyor fakat ben çarpım tablosunda bu ölçütün tam anlamıyla başarıya ulaşmasından sonra diğerine geçiyorum sizlerin de böyle yapması gelecek konularda eksik olmasını engelleyecektir.  Örneğin öğrencim 2'lerde ki 2 x 9=? Çarpımını bilmiyorsa 9'larda ki 9 x 2=? Çarpımında da sorun yaşayacaktır bundan dolayı tüm aşamalarda tam başarı sağlanmalıdır.

  Ben  çarpım tablosunu çalışırken EŞZAMANLI İPUCU İLE ÖĞRETİM yöntemini kullanıyorum ve verdiğim ipucuyu giderek silikleştiriyorum daha önceki yazılarımda eş zamanlı ipucu ile öğretim yöntemini anlatmıştım fakat okumayan yada unutan öğretmen arkadaşlar ve veliler için kısaca tekrar bahsedeyim.

  Eş zamanlı ipucu ile öğretimde yönerge verilir verilmez cevap ta söylenir yani çocuğun cevap vermesi beklenmeden cevabı söyleriz ve çocuğun tekrar etmesini isteriz. Örneğin; Ali 2 kere 2 (2 x 2) kaç eder ? soruyu sordum ve hemen cevap veriyorum 4 diye. Öğrencinin cevabı beklenmeden çocukta siz 4 dedikten sonra hemen bunu tekrarlayarak cevabı size söylüyor. Ben bu aşamayı 5 kere sorarak tamamladıktan sonra. Öğrencime 3 kere daha soruyorum ve cevabı yani ipucuyu vermiyorum eğer bağımsız olarak kendi başına 3 kere doğru cevabı verirse bir sonra ki olan 2 kere 3 kaç eder? Sorusuna geçiyorum ve bundan sonra ki tüm aşamaları bu şekilde tamamlıyorum. Yukarıda da yazdığım gibi tam anlamıyla başarı sağlandıktan sonra bir sonraki aşamaya geçiyorum.
Sırasıyla tüm aşamaları doğru yaptı diyelim. Yani 2'lerin hepsini sırasıyla doğru söylediğini varsayarak o aşamayı geçmeden bu sefer karışık bir şekilde soruyorum. 

  2x1,2x2,2x3,2x4,2x5,2x6,2x7,2x8,2x9,2x10 bu şekilde tüm hepsine doğru cevap verdiyse daha sonra karışık bir şekilde bağımsız olarak söylemesini istiyorum. Örneğin ; 2x5,2x7,2x9,2x10,2x2 gibi karıştırarak veriyorum. Bu öğretimi hatasız ve bağımsız bir şekilde yaptıktan sonra bir sonraki aşama yani 3'lere geçiyorum. 3'leride aynı şekilde sırayla çalışıyorum karışık soruyorum fakat burada ki diğer ayrıntı ise bu aşamayı tamamladıktan sonra 2'ler ve 3'leri karışık soruyorum yani bir nevi genel tekrar gibi düşünelim. 4'ler aynı şekilde öğretim yapılıyor bittikten sonra da 2'ler, 3'ler, 4'leri karışık bir şekilde soruyorum öğrencime.

  Şimdi diyeceksiniz ki materyal bunun neresinde Materyali gördükten sonra sizlere anlatacağım yani yukarıda yaptığım bütün aşamalar materyalde yapılmış olacak.

Yukarıda ki gibi çarpım tablosunun bütün aşamaları yapılıyor şimdi materyali anlatmaya geçebiliriz.

MATERYAL

Hazırladığım materyal çok maddi külfeti olan veya yapılması çok zor olan bir materyal değil bundan dolayı herkes kolaylıkla hazırlayabilir.

Malzemeler;

-          Fon kartonu

-          Makas

-          Siyah keçeli kalem

-          Mavi tükenmez kalem

-          Cetvel

-          Bant


Hazırlanışı:

 1.    Aşama : İlk olarak dikdörtgen şeklinde parçalar çiziyorum eni 6 cm boyu 2 cm şeklinde. Yalnız eni 6 cm deydi bunun son bir cm sinden bir çizgi çiziyorum orada da bir dikdörtgen oluşuyor.




    2. Aşama : Bu aşamada ise çizdiği dikdörtgenlerin büyük kısmına soru küçük kısmına cevap gelecek şekilde, işlemleri yazıyorum fakat cevapları yan bir şekilde yazıyorum.


    3. Aşama : Bu aşamada ise yukarıda ki gibi kareler çizip bütün çarpım tablosunu yazıyorum. Herhangi bir yanlışlık yaptıysanız düzeltmek için tekrar hazırlamayın en sonda kağıda ekleyebilirsiniz ki bende yaptım o yanlışlıktan daha sonra aynı işlemi başka bir yere yazdım yani hepsini yırtıp tekrar hazırlamayın.




    4.  Aşama : Bütün tabloyu bu şekilde yazdıktan sonra kesme işlemini yapıyorum fakat 1'leri ayrı 2'leri ayrı, 3'leri,4'leri….. ayrı ayrı kesip cevaplarını kesip ayrı ayrı poşetli yorum.







    5.   Aşama : Bu aşamada ise gülen ve üzgün surat çiziyorum bantla yuvarlak şekilde yüz çiziyorum.  Doğru ise gülen yüzü yanlış ise üzgün yüzü koyuyorum ama bunu daha çok değerlendirme aşamasında kullanıyorum.





Hazırlamış olduğum materyali hem öğretim yaparken hem de değerlendirme aşamasında veya tekrar aşamalarında kullanmanız mümkün ben eş zamanlı öğretimi yaparken öğretimi hem materyalle yaptım hem de sesli olarak Örneğin: 2x2 sorusunu kâğıttaki gibi önüne koydum 4 yazan cevabı da önüne koydum fakat bunu yaparken söyledim. Yalnız benim çocuklarımın seviyesi iyi olduğundan 5 kere yaptıktan sonra hem sesli söylemeden hem de kâğıdı göstermeden yaptım. Siz bu 5 kere işini ilk ikisinde hem sesli hem materyalle yaptıktan sonra geri kalan 3 kere içinde sadece kâğıdı yani sesli olarak söylemeden kâğıdı göstererek (materyali kullanarak) yapabilirsiniz. Değerlendirme aşamasında materyali kullanmak istiyorsanız soruda ki kâğıdı önüne koyup cevabı ne diye sorabilir ve cevaplar arasından doğru olanı vermesini isteyebilirsiniz. Materyal kullanmak istemezseniz sadece sözel olarak sorabilirsiniz. Bu materyali dediğim gibi hazırlamak çok zor değil ve her zaman da işinize yarayacaktır. Bunu kullanırken eğlence katmakta artık size bağlı farklı renklerde hazırlayabilirsiniz öğretim yaparken şimdi cevabı bulda görelim bakalım diyerek gaza getirebilirsiniz. Karıştırıp kendi sorusunu çekmesini isteyebilirsiniz. Cevabı sorunun karşısına doğru olarak koyduğu zaman ise o gülen yüzü koyarak doğru yaptın aferin diyerek pekiştireç verebilirsiniz yanlış ise üzgün işareti koyarak yanlış yaptığını belirtebilirsiniz. Unuttuğu zaman hatırlamak amacıyla materyali kullanmanızda faydalı olacaktır.

 Eğer çocuk bağımsız olarak yapamıyorsa ön koşul becerilerinde eksiklik olabilir onları tamamlayın eksiklik yoksa da öğretimi daha da basitleştirin ve sık sık tekrar ettirin. 


Oyun önerisi:


google play oyun:

 https://play.google.com/store/apps/details?id=com.akif.fastfromcheff&hl=tr

ios için:

-Fast Food From Cheff -   bunu arama yerine yazarsanız çıkar


Herkese Teşekkürler...

SORULARI YORUMA YAZABİLİRSİNİZ..

İletişim: hadogan44@gmail.com


Her Çocuk Özeldir....
   



2 yorum:

  1. Güzel bir iş çıkarmışssınız paylaşıp bize de yardımınız dokunduğu için teşekkürler...

    YanıtlaSil
  2. Sevgili Hocam bilgi ve görseller için teşekkür ederim çok faydalı oldu. Ben de bir katkıda bulunmak isterim. Çarpım tablosu çalışılırken 2, 3, 4 şeklinde değilde 0,1,10,2,5,9,4,7,3,8,6 şeklinde çalışılırsa çok daha verimli oluyor. Hele de bu çalışmayı 10X10 bir matris üzerinde oluşturur ve bir hafta boyunca her gün 5 dk ayrılarak bu sıra ile doldurulursa tüm tablonun ne kadar kısa sürede dolduğunu göreceksiniz. Odtü Matematik bölümünden Erinç hocanın çalışmalarını tavsiye ederim bu konu da çok aydınlatıcıdır. İpucu yöntemi de sizinle netleşti. İyi çalışmalar dilerim

    YanıtlaSil

Kavram Öğretimi Esnasında Uyulması Gereken Önemli Kısımlar

Herkese Merhabalar. Özel eğitim alanında eğitim görmüş bir çok arkadaşım bilirler ki kavram öğretimi özel eğitimde çocuklarla yapılan öğret...