29 Aralık 2017 Cuma

Zihin Engellilere Okuma Yazma Öğretimi Materyali

Herkese merhabalar...

   Bugün sizlerle Okuma Yazma öğretiminde seslerin öğretimi aşamasında öğrencilerin sesleri tanıması ve seslerden heceler oluşturabilmesi açısından sizlere kolaylık öğrencilere de fayda sağlayacağını düşündüğüm bir materyali sizlerle paylaşacağım.

   Öncelikle birkaç şeyden bahsetmek istiyorum. Materyal ''Ses yöntemi'' ile öğretim yapmak isteyen ailelere ve öğretmenlere yöneliktir.

   Ses yönteminde kullanılan  eski ses gruplarıyla hazırlanmıştır.

   Hazırladığım materyalde bir kelimede birden çok harf kullanıldığı için aynı harften bir kaç kopya hazırlamanız gerekmektedir. Ben bir tane hazırladım şu durumda bana yeterli gelmekte fakat ileriki dönemlerde benimde geliştirmem gerekmektedir.

   Malzemeler; deyip başlayalım
- Fon kartonu( Her ses grubu için farklı renk olması faydalı olacaktır. Her renk bulamasanız dahi en az 2 renk olsun bir ses grubunu farklı hemen yanındakini de diğer renkteki fon kartona yapmanız gerekmektedir.)
- Makas
- Koli bandı( ben ölçü için bunu kullandım sizler farklı araçlarda kullanabilirsiniz)
- Kalın uçlu keçeli kalem veya tahta kalemi
- 1 metrelik ve 2 metrelik iki tane ip parçası
- 4 adet duvar çivisi
- Çivileri çakmak için çekiç

Aşama 1; Bu aşamamızda hangi ses grubunu hangi renkteki fon kartona yapacaksanız o kartona koli bandını koyarak o ses grubundaki harflerden kaç tane kullanacaksanız o kadar daireyi kurşun kalemle çiziniz.




Aşama 2; Bu aşamada koli bandı ile çizdiğimiz daireleri kurşun kalemin hizasından kesiyoruz.





Aşama 3; Bu aşamamızda kestiğimiz dairenin içerisine yazacağımız sesleri tek tek yazıyoruz.





Aşama 4; Bu aşamada harflerimizi yazdığımız dairelerin üst kısmından yaklaşık 0,5 veya 1 santim kadar arka kısmına doğru katlıyoruz.







Aşama 5; Yukarıda yer alan bütün aşamaları bu materyalde kullanacağımız bütün ses grupları ve sayısı kaç olursa olsun bütün harfler için yapıyoruz.



Aşama 6; Daha sonra iplerimizi kısa olanı bir duvara uzun olanı da onun sağında veya solunda bulunan duvara çok gergin olmayacak şekilde çivi ile sabitliyoruz(Benim sabitlediğim uzun ip koptuğu için fotoğraf çekip paylaşmak istediğimden hepsini kısa ip üzerinde göstermek zorunda kaldım.) İpimizi sabitledikten sonra harflerimizin hepsini arkaya doğru kıvırdığımız taraftan uzun ipe asıyoruz.
  
                    







Uygulama ve Materyalin 7. Aşaması;  Evet arkadaşlar buda uygulama ve son aşamamız dır.  Öğretmen veya aile öğrenciye sözel olarak bir kelime veya cümle söyler. Öğrenci uzun ipte dizili olan ve kelimede bulunan harfleri seçerek kısa ipe yönelir ve o harfleri söylenen kelime ortaya çıkacak şekilde sırayla ipe dizer.( başarılı olduktan sonra pekiştireç vermeyi ve zorlandığında ipucu vermeyi sakın unutmayın) 














Bugünkü yazımız bu kadar bir kaç önemli şeyden bahsettikten sonra yazımız bitecek.

Neden farklı renkte fon kartonu kullanmanızı istedim. Her ses grubu farklıdır öğrenilmesi kolaydan zora doğrudur. Eğer farklı renkte fon kartonu kullanırsanız ses gruplarının ayırt ediciliği belli olacaktır ve karmaşık bir halde olmayacaktır. Öğretmen arkadaşlar bilirler fakat bilgisi olmayan aileler de bu konuda bilgi alsınlar diye söylüyorum Öğretim ilke ve yöntemlerinin temel ilkelerinden biride ''Basitten karmaşığa'' doğru gitmektir. Bundan dolayı her ses grubunun farklı renklere yazılmasını istedim. En azından bunu ilk aşamalarda yaparsak daha ayırt edici ve daha basit olacaktır. Öğrencimiz hedefimize ulaştıktan sonra bütün hepsini aynı renkte yapabilir fakat öğretimin ilk aşamasında farklı renklerde olması faydalı olacaktır.

Öğrenciye sözel olarak söylenecek olan sesler kelimeler ve heceler önce kolay daha sonra zorlaştırmaya başlamalısınız. Örneğin; ilk başta sadece harfleri kısa ipe götürmesini isteyebilir daha sonra 2 harften oluşan heceleri daha sonra 3 harften oluşan heceleri... bu şekilde gittikçe zorlaştırırsanız konu daha kolay anlaşılacak ve materyal daha çok işinize yaracaktır.

Renkleri öğrencinin sevdiği ilgi duyduğu renklerden seçerseniz çocuk için daha dikkat çekici hale gelecektir.

Pekiştireç kullanmayı sakın unutmayın her doğru yaptıktan sonra sözel pekiştireç ( daha önceki paylaşımlarda ne olduğunu yazmıştım) muhakkak verin. 5 doğru cevaba çikolata vb. birincil pekiştireçlerden verirseniz daha çok çaba göstereceklerdir.

Sınıf içinde rekabete karşıyım fakat bunu oyun etkinliği gibi yaparsanız çocuklar daha çok heves etmekteler. İlk 10 söylenen kelimeyi doğru yapan birinci olur gibi oyun havasında da bu materyali kullanabilirsiniz.  


SORULARI YORUMA YAZABİLİRSİNİZ..

İletişim: hadogan44@gmail.com


Her Çocuk Özeldir....












Hiç yorum yok:

Yorum Gönder

Kavram Öğretimi Esnasında Uyulması Gereken Önemli Kısımlar

Herkese Merhabalar. Özel eğitim alanında eğitim görmüş bir çok arkadaşım bilirler ki kavram öğretimi özel eğitimde çocuklarla yapılan öğret...