4 Temmuz 2017 Salı

Sosyal Beceri Öğretimi Programı - Sosyal Öyküler

 Herkese merhaba arkadaşlar

Bir önceki yazımda uzun süredir neden yazamadığımı sizlere anlatmış ve yeni öğrencimden bahsetmiştim. Öğrencimin çevresinde ki insanlara verdiği zararlar ve bazı problem davranışlarından bahsetmiştim.

Bugün de verdiği zararları ve problem davranışları Sosyal Beceri Öğretimi Programı ile Sosyal öyküler ile bu problem davranışları nasıl ortadan kaldıracağımızı anlatacağım. Öncelikle bu yöntemi daha önce arkadaşlarımızla birlikte kullanmıştık fakat yeni öğrencim de daha kullanamadık yukarıda yazdığım sosyal öyküleri stajer öğrencilerimle birlikte hazırlama aşamasındayız. Bugün buraya yükleyeceğim planı üniversite de Burak diye bir arkadaşımla ortak hazırlayıp uygulamıştık ve başarılı olmuştu. Ben size bunun örneğini yükleyeceğim fakat geçerliliği diğer beceri öğretiminde veya öğrencim de ne kadar faydalı olur bilemiyorum ama faydasının olacağına inanıyorum.

Öncelikle sosyal öykülerle bazı sosyal beceriler öğreteceğiniz gibi sosyal olmayan becerileri de ortadan kaldırmanıza yardımcı olacak bir yöntemdir.

Ben burada teşekkür etme becerisinin öğretiminin planını ve sosyal öyküsünü sizlerle paylaşacağım sizde öğretmek istediğiniz sosyal beceriyi veya söndürmek istediğiniz sosyal olmayan becerileri bu plandan örnek alarak hazırlayacağınız planla başarı elde edebilirsiniz.


-----------Öncelikle aşağıda ki sosyal beceri kontrol listesini öğrencinize veya çocuğunuza uygulayın burada eksik olan becerileri seçin ve öncelikli (işlevsel) olanı belirleyin ve buna göre plan hazırlamaya başlayın.--------------------------

SOSYAL BECERİ ÖĞRETİM PLANI

Öğrencinin Kimlik Bilgileri;
Adı – Soyadı:
Yaşı:
Eğitim Aldığı Kurum:

Sosyal Beceri Kontrol Listesi



1. Ailesinden ayrılırken bay bay yapar.

2. Okuldan ayrılırken bay bay yapar.

3. Tanıdığı kişiye merhaba der.

4.Tanıdığı kişiyle tokalaşır.

5.Öğretim boyunca uygun biçimde yerinde oturur.

6.Sözel yönergelere uyar.

7.Gerektiğinde arkadaşından özür diler.

8.Kendisine sorulan sorulara jest ve mimikleriyle yanıt verir.

9.Anlamadığı şeyler hakkında soru sorar.

10.Ders araç gereçlerini korur.

11.Sırasının üzerini temizler.

12.Sınıfa girmeden önce kapıyı çalar.

13.Gerektiğinde tanıdıklarından yardım ister.

14.Arkadaşlarıyla yiyeceğini ve nesneleri paylaşır.

15.Yetişkin kontrolünde oyun oynar.

16.Öğretmenin yönlendirmesiyle grup oyunu oynar.

17.Arkadaşından oyuncağını uygun şekilde ister.

18.Uygun şekilde etkileşim başlatır.

19.Uygun şekilde etkileşim sonlandırır.

20.Gerektiğinde kendini başkasına tanıtır.

21.Arkadaşını bir başkasına tanıtır.

22.Sevdiği kişiye sevdiğini belli eder.

23.Tehlikede olduğunda yakınındaki kişiden yardım ister.

24.Etkinlik esnasında yanındakileri rahatsız etmez.

25.Koridorda yavaşça yürür.

26.Otobüse binmek için sırasını bekler.

27.Eve giderken kaldırımdan yürür.

28.Kendisine zarar verildiğinde öğretmeninden ve büyüklerinden yardım ister.

29.Gerektiğinde kendini korur.

30. Uygun ses tonuyla konuşur.

31.Oyunu kurallarına uygun şekilde oynar.

32.Tartışılan konuda arkadaşlarıyla uzlaşır.

33. Arkadaşı sakinleşinceye kadar konuşmaz.

34. Kendisiyle alay edilen yerden uzaklaşır.

35. Arkadaşına yardım eder.

36. Arkadaşına oyun oynamayı teklif eder.

37. Oyun oynarken arkadaşına zarar vermez.

38. arkadaşından özür dilemesi istendiğinde arkadaşına sarılarak özür dilediğini belli eder.

39. Arkadaşına karşı uygun olmayan hareketi tekrarlamaz.

40.Lütfen der

41.Acil telefon numaralarını söyler.

42. Ev adresini söyler

43. telefon numarasını söyler.

44. Teşekkür eder.




SOSYAL BECERİ ÖĞRETİM PLANI
   Hazırlayanlar:
   Uygulanacak Öğrenci:
   Tanısı:
   Sınıf:
   Okulu:
   Yöntem: Bilişsel Süreç Yaklaşımıyla Öğretim
            (Çocukla ilgili bilgi)

 Öğrencinin İhtiyacı Olan Sosyal Becerilerin Belirlenmesi
·           Teşekkür etme
·           Yardım istendiğinde yardım eder.
·             İşbirliği ile çalışma
·             Devam eden bir etkinliğe katılır.

 Öncelikli Öğretilecek Becerinin Seçilmesi
·              Teşekkür etme becerisi
    Teşekkür etme becerisi; insanların toplumsal yaşamlarında sosyal kabullerini artıran, kişiler arası                 ilişkilerini sürdürebilme, geliştirebilme gibi avantajlar sağlayan bir beceri olduğundan ve yapılan aile         görüşmesinden sonra çocuğun bu beceriyi öğrenmesinin daha yararlı olacağı düşünüldüğünden dolayı          seçilmiştir.

    Materyaller: Öğretim oturumlarında 5 kısa öykü ve öykülerle ilgili 5 adet resim kullanılacaktır.                Genelleme oturumları için 3 ayrı öykü ve 3 adet resim kullanılacaktır.

Teşekkür Etme Beceri Analizi
1    . Birisi onu teselli ettiğinde teşekkür eder.
2   . Biri kendisine yardım ettiğinde teşekkür eder.
3   . Rica ettiği şeyi gerçekleştiren kişiye teşekkür eder.
4   .Biri ona bir şey verdiğinde teşekkür eder.



   Öğretim İçin Öğrencide Bulunması Gereken Ön Koşul Beceriler
Ø           Sözel ifadeleri anlama
Ø           Yönergelere uygun tepki verme
Ø           Sorulan sorulara cevap verme
Ø           Dikkatini en az 5 dakika okunulan öyküye verebilme

UYGULAMA
    Öğretilecek Hedef Davranışın Gerekçesinin Açıklanması:
   Ailesiyle yapılan görüşmelerde beceriyi bildiği fakat nerde? Ne zaman? Kullanacağını bilmediğini              söyledi ve listeden bunu seçtiğinden dolayı ve hayatının geri kalanında sosyal hayatında önemli bir                beceri olduğundan dolayı bunu seçtik.
     
    Öğretmen bu aşamadan sonra model olarak
    a) Sosyal Kodlama
    b) Sosyal Karar verme
    c) Sosyal Performans
    d) Sosyal Değerlendirme
    Aşamalarını her öykü için gerçekleştirir. Öğrencinin başlama düzeyi veri toplama aracı kullanılarak             sorular sorulur, değerlendirme yapılır. Bu değerlendirmeden sonra uygulama düzeyi soruları sorulur,           yanıtlar değerlendirme tablosuna işlenir.
   Öğretim Süreci:
1.           “Bundan sonraki derslerde bu oda da seninle bazı davranışlarımız üzerinde çalışmak istiyorum. Sende        bu çalışmaya katılmak istiyor musun?” sorusunu sorar.
2.           Araştırmaya katılan öğrencinin de kendisini kısaca tanıtması istenir. (adı, yaşı, sınıfı, kaç kardeş olduğu      gibi kısa bir açıklama yapması istenir).
3.            Öğretim sürecine başlarken öğrencinin arkasına yaslanması söylenir, ona rahat olması ve sormak istediği    soruları rahatlıkla sorabileceği açıklanır.
4.           Teşekkür etme becerisi ile ilgili öğrenciye bilgi verilir.
5.      İ  lk resim öğrenciye gösterilir. Öğrencinin resme bakması ve öyküyü dinlemesi şeklinde yönerge verilir.        Yönerge olarak:
   “Sana şimdi bir resim göstereceğim, resme bak. Ayrıca sana bu resimle ilgili kısa bir öykü anlatacağım,      dikkatli bir şekilde beni dinle.” Denir.
6.            Öykü okunduktan sonra, öğretmen öyküde yer alana kahramanın yerine kendini koyarak: “Ben onun          yerinde olsaydım, şunları yapardım.” der, bilişsel süreç yaklaşımına dayalı olarak hazırlanan sosyal            beceri öğretim programında yer alan 4 aşama için model olur (Sosyal kodlama, sosyal karar verme,              sosyal performans ortaya koyma, sosyal değerlendirme). Her şamada yer alan soruları kendi kendine           sorar ve yanıtlar. Öğrencinin dikkatle dinlemesini sağlar.
7.           Öğretmen model olduktan sonra, öğrenciye sıranın onda olduğunu söyler; “şimdi sıra sende sen onun           yerinde olsaydın ne yapardın? diye sorar”. Öğrencinin, gözlediği aşamaları izleyerek sorulan sorulara        yanıt vermesi beklenir. Öğrenci, sorulan soruya yanıtı beklenen süre içinde vermezse ya da yanlış verirse s  özel yardımda bulunulur. Öğrenciye geri bildirim verilir.
8.          Öğrenciye izlediği 4 aşama sözel olarak tekrarlatılabilir ( Ne oldu? Ne yapabilirim?                                       HangisiniYapmalıyım? Karar verdiğim davranışı yaparsam sonuçta ne olur? ). Gerekilirse sözel                   yardımda bulunulur.
9.            Oturuma ikinci, üçüncü, dördüncü ve beşinci öykü ile devam edilir. Her öykünün işlenişinde                      yukarıda ye alan basamaklar, aynı sıra ile izlenir. Sadece öykü içeriklerine göre sorular ve yanıtlar               farklıdır.
10.         Öğretmen, öğrenciye oturum sonunda teşekkür ederek, “Bugün seninle birlikte olmak güzeldi. Beni çok    güzel dinledin, sorduğum sorulara çok güzel yanıt verdin. Bugünlük çalışmamız burada sona erdi. Tekrar     görüşmek üzere.” der.
         Genelleme süreci
   Öğretim sürecinin ardından genelleme için hazırlanmış olan üç resim ve üç öykü ile genelleme süreci          gerçekleştirilir. Sağlıklı bir genelleme için öğretim sürecinin üzerinden belli bir süre geçmiş olması             gerekmektedir. Biz diğer uygulamacı arkadaşım ile birlikte öğretim süreci ve genelleme süreci arasında        iki saat gibi bir süre belirledik.


   ŞİMDİ HAZIRLADIĞIM SOSYAL ÖYKÜLERİ DAHA SONRA HER SOSYAL ÖYKÜNÜN            RESMİNİ VE EN SONA DA ÖYKÜYÜ ANLATMADAN ÖNCEKİ VE ANLATTIKTAN       SONRAKİ DOLDURULACAK FORMLARI EKLEYECEĞİM SİZLERDE UYGUN                            GÖRDÜĞÜNÜZ BECERİYİ BU YÖNTEMLE HAZIRLAYABİLİR ÇOCUĞUNUZA VEYA            ÖĞRENCİNİZE ÖĞRETİM YAPABİLİRSİNİZ


ÖĞRETİM HİKAYESİ 1

Oğuz’un babası evlerinin önündeki kömürleri ıslanmamaları için depoya götürüyormuş. Havanın iyice kapanması üzerine annesi ve Oğuz babasının tek başına yetiştiremeyeceğini düşünüp ona yardım etmişler böylece yağmur yağmadan tüm kömürleri taşımışlar babası Oğuz’a ve annesine hiç bir şey demeden televizyon izlemeye başlamış. Oğuz ve annesi bu duruma çok sinirlenmiş. 
ÖĞRETİM HİKAYESİ 2 
Ahmet okul takımındaymış. Önemli bir maçta penaltı olmuş ve takım kaptanı penaltıyı Ahmet’in vurmasını istemiş herkes kabul etmiş. Ahmet penaltıyı kullanmış ama gol atamamış. Devre arasında çok üzgün olduğu için ağlamış. Hocası Ahmet’in yanına gelerek ona üzülmemesi gerektiğini henüz maçın bitmediğini ve Ahmet’in gerçekten çok iyi futbol oynadığını söylemiş. Fakat hocasına bu konuşması için hiçbir şey demeden oyuna devam etmiş. Hocası bu duruma çok şaşırıp üzülmüş.

ÖĞRETİM HİKAYESİ 3

İsmail ayağını incitmiş. İsmail birkaç gün evde dinlendikten sonra okula gitmiş fakat merdivenlerden tek başına çıkamıyormuş. Okuldaki öğretmenlerinden biri İsmail’in zorlandığını görünce hemen ona yardıma gitmiş ve merdivenleri birlikte çıkmışlar. İsmail öğretmeninin bu yardımı için çok mutlu olmuş fakat öğretmene hiçbir şey söylemeden sınıfa gitmiş. Öğretmeni bu durum karşısında çok şaşırmış.
  
ÖĞRETİM HİKAYESİ 4

Elif annesinden fotoğraf makinesini almış. Karşı komşusu Nevin Hanım’ın oğlu Gencer’e “Fotoğrafımı çeker misin ?” demiş. Gencer, Elif’in fotoğrafını çekmiş. Elif, Gencer’e hiçbir şey söylemeden fotoğraf makinesini alıp gitmiş. Gencer bu durum karşısında çok sinirlenmiş.

ÖĞRETİM HİKAYESİ 5

Şirin’in annesi Şirin’e evdeki bardakları kırdığı için çok sinirlenmiş. Şirin okulda üzgünken Mert onun yanına gidip onu teselli etmiş. Şirin hiçbir şey söylemeden kalkıp sınıfa gitmiş.
Mert bu duruma şaşırmış ve kırılmış.

GENELLEME HİKAYESİ 1

Burak ve Mehmet aynı sokaktan arkadaştırlar. Mehmet hafta sonu Burak ile oynamak için evlerinin yanındaki parka gider ve Burak’ın orada futbol oynadığını görür. Mehmet Burak’tan topu atmasını ister ve Burak’ta topu ona atar. Mehmet, Burak topu attığı için çok mutlu olur fakat ona hiçbir şey demez. Burak bu duruma çok şaşırır ve üzülür.

GENELLEME HİKAYESİ 2

Ahmet ve abisi evde oturuyorlarmış. Abisini çok üzgün gören Ahmet abisine “Neyin var abi? Neden üzgünsün?” Diye sormuş. Abisi de Ahmet’e dönüp “Kalemimi kaybettim.” demiş. Ahmet abisi üzülmesin diye abisine kendi kalemini vermiş. Abisi kalemi almış fakat bir şey söylememiş. Ahmet bu durum karşısında çok kırılmış.

GENELLEME HİKAYESİ 3

Aylin ve Ceylan kardeşlermiş. Yılbaşı kutlayacakları gün Aylin annesiyle birlikte Ceylan’ın en sevdiği kurabiyelerden pişirmişler. Ardından Aylin, Ceylan’a kurabiyeleri vermiş Ceylan çok sevinmiş fakat hiçbir şey söylemeden kurabiyeleri yemiş. Aylin bu durum karşısında Ceylan’a çok darılmış.


RESİMLER YUKARIDA YER ALAN HİKAYELERİN SIRALAMASINA GÖRE AŞAĞIYA YÜKLENECEKTİR.
Öykü 1
 
Öykü 2

Öykü 3

Öykü 4

Öykü 5
Genelleme  1

Genelleme 2

Genelleme  3

AŞAĞIYA HER HİKAYE İÇİN 3 TABLO EKLENECEKTİR ÜZERİNDE BU TABLOLARIN NE ZAMAN UYGULANACAĞI YAZMAKTADIR HİKAYE ÖNCESİ-HİKAYE SIRASI-HİKAYE SONRASI BUNLARI DOĞRU BİR ŞEKİŞDE UYGULAMANIZ GEREKMEKTEDİR.
ÖYKÜ 1
Öğrencinin Adı- Soyadı:
Tarih:
Yönerge: aşağıda yer alan sorular öğrenciye sorulduğunda, beklenen yanıtlar öğrenci tarafından verilirse, DOĞRU(+) olarak, beklenen yanıtlar verilmezse YANLIŞ(-) olarak değerlendirilir. Öğrenci öyküye uygun yanıtlar vermez, bir başka öyküye ait yanıt verirse YANLIŞ(-) olarak değerlendirilir.
Teşekkür Etme Becerisi Başlama Düzeyi Veri Toplama Formu

Öğrenciye sorulan sorular

Öğrenciden beklenen yanıtlar

Değerlendirme
   Doğru   -   Yanlış


“Ne oldu burada?”

1. “Oğuz ve annesi babasına kömürleri taşımak için yardım etti babası hiçbir şey demeden televizyon izlemiş.” der.



“Ne yapabilirsin?”
(Sen Oğuz’un babasının yerinde olsaydın ne yapabilirdin?)

2. “Yardım ettikleri için Oğuz’a ve annesine teşekkür ederdim.”
(Teşekkür edersem Oğuz ve annesi sinirlenmez ve mutlu olurlar.) der.


3. “Oğuz ve annesine hiçbir şey demeden televizyon izlerdim.”
(Oğuz ve annesi sinirlenir.) der.

“Hangisini yapmalısın?” (Sen Oğuz’un babasının yerinde olsaydın hangisini yapardın?)


4. “Teşekkür edeceğim. Çünkü teşekkür edersem, Oğuz ve annesi bana sinirlenmeyecekler .” der.



“Sonuçta ne olur?” (Sen babasının yerinde olsaydın teşekkür edince ne hissederdin?)



5. “Teşekkür edince kendimi mutlu hissederim.” der.



(Oğuz ve annesi ne hisseder?)


6. “Sinirlenmezler ve mutlu olurlar.” der.







ÖYKÜ 1
Öğrencinin Adı- Soyadı:
Tarih:
Yönerge: aşağıda yer alan sorular öğrenciye sorulduğunda, beklenen yanıtlar öğrenci tarafından verilirse, DOĞRU(+) olarak, beklenen yanıtlar verilmezse YANLIŞ(-) olarak değerlendirilir. Öğrenci öyküye uygun yanıtlar vermez, bir başka öyküye ait yanıt verirse YANLIŞ(-) olarak değerlendirilir.
Teşekkür Etme Becerisi Öğretim Süreci Veri Toplama Formu

Öğrenciye sorulan sorular


Öğrenciden beklenen yanıtlar

Değerlendirme
  Doğru  -  Yanlış
Önce kendimize ne soruyoruz?

1. “Ne oldu ?” diye soruyoruz.



“Ne oldu burada?”
2. “Oğuz ve annesi babasına kömürleri taşımak için yardım etti babası hiçbir şey demeden televizyon izlemiş.” der.


Ne oldu sorusundan sonra kendimize ikinci olarak ne soruyoruz?

3. “Ne yapabilirim?” der.



Ne yapabilirsin?
(Sen Oğuz’un babasının yerinde olsaydın ne yapabilirdin?)

4. “Yardım ettikleri için Oğuz’a ve annesine teşekkür ederdim.”
(Teşekkür edersem Oğuz ve annesi sinirlenmez ve mutlu olurlar.) der.


5. “Oğuz ve annesine hiçbir şey demeden televizyon izlerdim.”
(Oğuz ve annesi sinirlenir.) der.
Ne yapabilirim sorusunu sorduktan sonra kendimize ne soruyoruz?

6. “Hangisini yapmalıyım?” der.


Hangisini yapmalısın?
(Sen Oğuz’un babasının yerinde olsaydın hangisini yapardın?)

7. “Teşekkür edeceğim. Çünkü teşekkür edersem, Oğuz ve annesi bana sinirlenmeyecekler .” der.


Son olarak kendimize ne soruyoruz?

8. “Sonuçta ne olur?” der.



Sonuçta ne olur?
(Sen babasının yerinde olsaydın teşekkür edince ne hissederdin?)


9. “Teşekkür edince kendimi mutlu hissederim.” der.


(Oğuz ve annesi ne hisseder?)


10. “Sinirlenmezler ve mutlu olurlar.” der.



ÖYKÜ 2
Öğrencinin Adı- Soyadı:
Tarih:
Yönerge: aşağıda yer alan sorular öğrenciye sorulduğunda, beklenen yanıtlar öğrenci tarafından verilirse, DOĞRU(+) olarak, beklenen yanıtlar verilmezse YANLIŞ(-) olarak değerlendirilir. Öğrenci öyküye uygun yanıtlar vermez, bir başka öyküye ait yanıt verirse YANLIŞ(-) olarak değerlendirilir.
Teşekkür Etme Becerisi Başlama Düzeyi Veri Toplama Formu

Öğrenciye sorulan sorular

Öğrenciden beklenen yanıtlar

Değerlendirme
   Doğru   -   Yanlış


“Ne oldu burada?”

1. “Öğretmeni Ahmet’i teselli edip moral verdi fakat Ahmet hiçbir şey yapmadan sahaya geri döndü.” der.



“Ne yapabilirsin?”
(Sen Ahmet’in yerinde olsaydın ne yapabilirdin?)

2. “Öğretmenime bana moral verdiği için teşekkür ederdim.”
(Moral verdiği için teşekkür edersem öğretmenim sevinir/üzülmez.) der.


3. “Hiçbir şey söylemeden maça geri dönerdim.”
(Öğretmen şaşırır, üzülür.) der.

“Hangisini yapmalısın?” (Sen Ahmet’in yerinde olsaydın hangisini yapardın?)


4. “Öğretmenime bana moral verdiği için teşekkür ederdim.” Çünkü teşekkür edersem, öğretmenim mutlu olur.” der.



“Sonuçta ne olur?”
 (Sen Ahmet’in yerinde olsaydın teşekkür edince ne hissederdin?)



5. “Teşekkür edince kendimi mutlu hissederim.” der.



(Ahmet’in öğretmeni ne hisseder?)


6. “Şaşırmaz/üzülmez.” der.






ÖYKÜ 2
Öğrencinin Adı- Soyadı:
Tarih:
Yönerge: aşağıda yer alan sorular öğrenciye sorulduğunda, beklenen yanıtlar öğrenci tarafından verilirse, DOĞRU(+) olarak, beklenen yanıtlar verilmezse YANLIŞ(-) olarak değerlendirilir. Öğrenci öyküye uygun yanıtlar vermez, bir başka öyküye ait yanıt verirse YANLIŞ(-) olarak değerlendirilir.
Teşekkür Etme Becerisi Öğretim Süreci Veri Toplama Formu

Öğrenciye sorulan sorular


Öğrenciden beklenen yanıtlar

Değerlendirme
  Doğru - Yanlış

Önce kendimize ne soruyoruz?

1. “Ne oldu ?” diye soruyoruz.



“Ne oldu burada?”
2. “Öğretmeni Ahmet’i teselli edip moral verdi fakat Ahmet hiçbir şey yapmadan sahaya geri döndü.” der.


Ne oldu sorusundan sonra kendimize ikinci olarak ne soruyoruz?

3. “Ne yapabilirim?” der.



Ne yapabilirsin?
(Sen Ahmet’in yerinde olsaydın ne yapabilirdin?)

4. . “Öğretmenime bana moral verdiği için teşekkür ederdim.”
(Moral verdiği için teşekkür edersem öğretmenim sevinir/üzülmez.) der.


5. “Hiçbir şey söylemeden maça geri dönerdim.”
(Öğretmen şaşırır, üzülür.) der.
Ne yapabilirim sorusunu sorduktan sonra kendimize ne soruyoruz?

6. “Hangisini yapmalıyım?” der.


Hangisini yapmalısın?
(Sen Ahmet’in yerinde olsaydın hangisini yapardın?)

7. “Öğretmenime bana moral verdiği için teşekkür ederdim.” Çünkü teşekkür edersem, öğretmenim mutlu olur.” der.


Son olarak kendimize ne soruyoruz?

8. “Sonuçta ne olur?” der.



Sonuçta ne olur?
(Sen Ahmet’in yerinde olsaydın teşekkür edince ne hissederdin?)

9. “Teşekkür edince kendimi mutlu hissederim.” der.


(Ahmet’in öğretmeni ne hisseder?)


10. “Şaşırmaz/kırılmaz.” der.
.



ÖYKÜ 3
Öğrencinin Adı- Soyadı:
Tarih:
Yönerge: aşağıda yer alan sorular öğrenciye sorulduğunda, beklenen yanıtlar öğrenci tarafından verilirse, DOĞRU(+) olarak, beklenen yanıtlar verilmezse YANLIŞ(-) olarak değerlendirilir. Öğrenci öyküye uygun yanıtlar vermez, bir başka öyküye ait yanıt verirse YANLIŞ(-) olarak değerlendirilir.
Teşekkür Etme Becerisi Başlama Düzeyi Veri Toplama Formu

Öğrenciye sorulan sorular

Öğrenciden beklenen yanıtlar

Değerlendirme
   Doğru    -   Yanlış


“Ne oldu burada?”

1. “Öğretmeni İsmail’e merdivenleri çıkarken yardımcı oldu. Öğretmene hiçbir şey söylemeden sınıfa gitti” der.



“Ne yapabilirsin?”
(Sen İsmail’in yerinde olsaydın ne yapabilirdin?)

2. “Öğretmene bana yardım ettiği için teşekkür edebilirim.”
(Teşekkür edersem öğretmenim mutlu olur.) der.


3. “Hiçbir şey söylemeden sınıfa giderdim.”
(Öğretmen şaşırır, darılır.) der.

“Hangisini yapmalısın?” (Sen İsmail’in yerinde olsaydın hangisini yapardın?)


4. “Teşekkür edeceğim. Çünkü teşekkür edersem, öğretmenim mutlu olur.” der.



“Sonuçta ne olur?”
(Sen İsmail’in yerinde olsaydın teşekkür edince ne hissederdin?)



5. “Teşekkür edince kendimi mutlu hissederim.” der.



(Öğretmen ne hisseder?)


6. “Şaşırmaz, mutlu olur.” der.






ÖYKÜ 3
Öğrencinin Adı- Soyadı:
Tarih:
Yönerge: aşağıda yer alan sorular öğrenciye sorulduğunda, beklenen yanıtlar öğrenci tarafından verilirse, DOĞRU(+) olarak, beklenen yanıtlar verilmezse YANLIŞ(-) olarak değerlendirilir. Öğrenci öyküye uygun yanıtlar vermez, bir başka öyküye ait yanıt verirse YANLIŞ(-) olarak değerlendirilir.
Teşekkür Etme Becerisi Öğretim Süreci Veri Toplama Formu

Öğrenciye sorulan sorular


Öğrenciden beklenen yanıtlar

Değerlendirme
  Doğru  - Yanlış
Önce kendimize ne soruyoruz?

1. “Ne oldu ?” diye soruyoruz.



“Ne oldu burada?”
2. “Öğretmeni İsmail’e merdivenleri çıkarken yardımcı oldu. Öğretmene hiçbir şey söylemeden sınıfa gitti” der.


Ne oldu sorusundan sonra kendimize ikinci olarak ne soruyoruz?

3. “Ne yapabilirim?” der.



Ne yapabilirsin?
(Sen İsmail’in yerinde olsaydın ne yapabilirdin?)

4. “Öğretmene bana yardım ettiği için teşekkür edebilirim.”
(Teşekkür edersem öğretmenim mutlu olur.) der.


5. “Hiçbir şey söylemeden sınıfa giderdim.”
(Öğretmen şaşırır, darılır.) der.
Ne yapabilirim sorusunu sorduktan sonra kendimize ne soruyoruz?

6. “Hangisini yapmalıyım?” der.


Hangisini yapmalısın?
(Sen İsmail’in yerinde olsaydın hangisini yapardın?)

7. “Teşekkür edeceğim. Çünkü teşekkür edersem, öğretmenim mutlu olur.” der.


Son olarak kendimize ne soruyoruz?

8. “Sonuçta ne olur?” der.



Sonuçta ne olur?
(Sen İsmail’in yerinde olsaydın teşekkür edince ne hissederdin?)


9. “Teşekkür edince kendimi mutlu hissederim.” der.



(Öğretmen ne hisseder?)


10. “Şaşırmaz, mutlu olur.” der.




ÖYKÜ 4
Öğrencinin Adı- Soyadı:
Tarih:
Yönerge: aşağıda yer alan sorular öğrenciye sorulduğunda, beklenen yanıtlar öğrenci tarafından verilirse, DOĞRU(+) olarak, beklenen yanıtlar verilmezse YANLIŞ(-) olarak değerlendirilir. Öğrenci öyküye uygun yanıtlar vermez, bir başka öyküye ait yanıt verirse YANLIŞ(-) olarak değerlendirilir.
Teşekkür Etme Becerisi Başlama Düzeyi Veri Toplama Formu

Öğrenciye sorulan sorular

Öğrenciden beklenen yanıtlar

Değerlendirme
   Doğru    -   Yanlış


“Ne oldu burada?”

1. “Gencer Elif’in fotoğrafını çekti Elif hiçbir şey söylemedi.” der.



“Ne yapabilirsin?”
(Sen Elif’in yerinde olsaydın ne yapabilirdin?)

2. “Gencer’e fotoğrafımı çektiği için teşekkür edebilirim.” Der.
(Teşekkür edersem Gencer sevinir.) der.


3. “Hiçbir şey söylemeden fotoğraf makinesini alıp gidebilirim.”
(Gencer sinirlenir, kırılır, darılır.) der.

“Hangisini yapmalısın?” (Sen Elif’in yerinde olsaydın hangisini yapardın?)


4. “Teşekkür edeceğim. Çünkü teşekkür edersem, Gencer mutlu olur.” der.



“Sonuçta ne olur?”
(Sen Elif’in yerinde olsaydın teşekkür edince ne hissederdin?)



5. “Teşekkür edince kendimi mutlu hissederim.” der.



(Gencer ne hisseder?)


6. “Sinirlenmez / kırılmaz / darılmaz.” der.






ÖYKÜ 4
Öğrencinin Adı- Soyadı:
Tarih:
Yönerge: aşağıda yer alan sorular öğrenciye sorulduğunda, beklenen yanıtlar öğrenci tarafından verilirse, DOĞRU(+) olarak, beklenen yanıtlar verilmezse YANLIŞ(-) olarak değerlendirilir. Öğrenci öyküye uygun yanıtlar vermez, bir başka öyküye ait yanıt verirse YANLIŞ(-) olarak değerlendirilir.
Teşekkür Etme Becerisi Öğretim Süreci Veri Toplama Formu

Öğrenciye sorulan sorular


Öğrenciden beklenen yanıtlar

Değerlendirme
  Doğru  -  Yanlış
Önce kendimize ne soruyoruz?

1. “Ne oldu ?” diye soruyoruz.



“Ne oldu burada?”
2. “Gencer Elif’in fotoğrafını çekti Elif hiçbir şey söylemedi.” der.


Ne oldu sorusundan sonra kendimize ikinci olarak ne soruyoruz?

3. “Ne yapabilirim?” der.



Ne yapabilirsin?
(Sen Elif’in yerinde olsaydın ne yapabilirdin?)

4. “Gencer’e fotoğrafımı çektiği için teşekkür edebilirim.” Der.
(Teşekkür edersem Gencer sevinir.) der.


5. “Hiçbir şey söylemeden fotoğraf makinesini alıp gidebilirim.”
(Gencer sinirlenir, kırılır, darılır.) der.
Ne yapabilirim sorusunu sorduktan sonra kendimize ne soruyoruz?

6. “Hangisini yapmalıyım?” der.


Hangisini yapmalısın?
(Sen Elif’in yerinde olsaydın hangisini yapardın?)

7. “Teşekkür edeceğim. Çünkü teşekkür edersem, Gencer mutlu olur.” der.


Son olarak kendimize ne soruyoruz?

8. “Sonuçta ne olur?” der.



Sonuçta ne olur?
(Sen Elif’in yerinde olsaydın teşekkür edince ne hissederdin?)


9. “Teşekkür edince kendimi mutlu hissederim.” der.



(Gencer ne hisseder?)



10. “Sinirlenmez / kırılmaz / darılmaz.” der.
.



ÖYKÜ 5
Öğrencinin Adı- Soyadı:
Tarih:
Yönerge: aşağıda yer alan sorular öğrenciye sorulduğunda, beklenen yanıtlar öğrenci tarafından verilirse, DOĞRU(+) olarak, beklenen yanıtlar verilmezse YANLIŞ(-) olarak değerlendirilir. Öğrenci öyküye uygun yanıtlar vermez, bir başka öyküye ait yanıt verirse YANLIŞ(-) olarak değerlendirilir.
Teşekkür Etme Becerisi Başlama Düzeyi Veri Toplama Formu

Öğrenciye sorulan sorular

Öğrenciden beklenen yanıtlar

Değerlendirme
   Doğru   -  Yanlış


“Ne oldu burada?”

1. “Şirin üzgün olduğu için Mert onu teselli etmiş. Fakat Şirin Mert’e hiçbir şey dememiş.” der.




“Ne yapabilirsin?”
(Sen Şirin’in yerinde olsaydın ne yapabilirsin?)

2. “Mert’e teselli çabası için teşekkür edebilirim.”
(Teşekkür edersem Mert sevinir.) der.


3. “Hiçbir şey söylemeden Mert’in yanından ayrılabilirim.”
(Mert kırılır, şaşırır.) der.

“Hangisini yapmalısın?” (Sen Şirin’in yerinde olsaydın hangisini yapardın?)


4. “Teşekkür edeceğim. Çünkü teşekkür edersem, Mert mutlu olur.” der.



“Sonuçta ne olur?”
(Sen Şirin’in yerinde olsaydın teşekkür edince ne hissederdin?)



5. “Teşekkür edince kendimi mutlu hissederim.” der.



(Mert ne hisseder?)


6. “Mutlu olur/sevinir.” der.








ÖYKÜ 5
Öğrencinin Adı- Soyadı:
Tarih:
Yönerge: aşağıda yer alan sorular öğrenciye sorulduğunda, beklenen yanıtlar öğrenci tarafından verilirse, DOĞRU(+) olarak, beklenen yanıtlar verilmezse YANLIŞ(-) olarak değerlendirilir. Öğrenci öyküye uygun yanıtlar vermez, bir başka öyküye ait yanıt verirse YANLIŞ(-) olarak değerlendirilir.
Teşekkür Etme Becerisi Öğretim Süreci Veri Toplama Formu

Öğrenciye sorulan sorular


Öğrenciden beklenen yanıtlar

Değerlendirme
  Doğru  -  Yanlış
Önce kendimize ne soruyoruz?

1. “Ne oldu ?” diye soruyoruz.



“Ne oldu burada?”
2. “Şirin üzgün olduğu için Mert onu teselli etmiş. Fakat Şirin Mert’e hiçbir şey dememiş.” der.


Ne oldu sorusundan sonra kendimize ikinci olarak ne soruyoruz?

3. “Ne yapabilirim?” der.



Ne yapabilirsin?
(Sen Şirin’in yerinde olsaydın ne yapabilirsin?)

4. “Mert’e teselli çabası için teşekkür edebilirim.”
(Teşekkür edersem Mert sevinir.) der


5. “Hiçbir şey söylemeden Mert’in yanından ayrılabilirim.”
(Mert kırılır, şaşırır.) der.
Ne yapabilirim sorusunu sorduktan sonra kendimize ne soruyoruz?

6. “Hangisini yapmalıyım?” der.


Hangisini yapmalısın?
(Sen Şirin’in yerinde olsaydın hangisini yapardın?)

7. “Teşekkür edeceğim. Çünkü teşekkür edersem, Mert mutlu olur.” der.


Son olarak kendimize ne soruyoruz?

8. “Sonuçta ne olur?” der.



Sonuçta ne olur?
(Sen Şirin’in yerinde olsaydın teşekkür edince ne hissederdin?)


9. “Teşekkür edince kendimi mutlu hissederim.” der.


(Mert ne hisseder?)


10. “Mutlu olur/sevinir.” der.





G.A/ÖYKÜ 1
Öğrencinin Adı- Soyadı:
Tarih:
Yönerge: aşağıda yer alan sorular öğrenciye sorulduğunda, beklenen yanıtlar öğrenci tarafından verilirse, DOĞRU(+) olarak, beklenen yanıtlar verilmezse YANLIŞ(-) olarak değerlendirilir. Öğrenci öyküye uygun yanıtlar vermez, bir başka öyküye ait yanıt verirse YANLIŞ(-) olarak değerlendirilir.
Teşekkür Etme Becerisi Genelleme Veri Toplama Formu

Öğrenciye sorulan sorular


Öğrenciden beklenen yanıtlar

Değerlendirme
  Doğru  -  Yanlış
Önce kendimize ne soruyoruz?

1. “Ne oldu ?” diye soruyoruz.



“Ne oldu burada?”
2. “Burak, Mehmet’e topunu verdi fakat Mehmet hiçbir şey söylemedi” der.


Ne oldu sorusundan sonra kendimize ikinci olarak ne soruyoruz?

3. “Ne yapabilirim?” der.



Ne yapabilirsin?
(Sen Mehmet’in yerinde olsaydın ne yapabilirdin?)
4. “Burak’a teşekkür edebilirim.”
(Teşekkür edersem Kerem sevinir.) der.


5. “Hiçbir şey söylemeden oyuna devam edebilirim.”
(Burak şaşırır/üzülür) der.
Ne yapabilirim sorusunu sorduktan sonra kendimize ne soruyoruz?

6. “Hangisini yapmalıyım?” der.


Hangisini yapmalısın?
(Sen Mehmet’in yerinde olsaydın hangisini yapardın?)

7. “Teşekkür edeceğim. Çünkü teşekkür edersem, Burak mutlu olur.” der.


Son olarak kendimize ne soruyoruz?

8. “Sonuçta ne olur?” der.



Sonuçta ne olur?
(Sen Mehmet’in yerinde olsaydın, teşekkür edince ne hissederdin?)

9. “Teşekkür edince kendimi mutlu hissederim.” der.



(Burak ne hisseder?)


10. “Mutlu olur/şaşırmaz/kırılmaz.” der.





G.A/ ÖYKÜ 2
Öğrencinin Adı- Soyadı:
Tarih:
Yönerge: aşağıda yer alan sorular öğrenciye sorulduğunda, beklenen yanıtlar öğrenci tarafından verilirse, DOĞRU(+) olarak, beklenen yanıtlar verilmezse YANLIŞ(-) olarak değerlendirilir. Öğrenci öyküye uygun yanıtlar vermez, bir başka öyküye ait yanıt verirse YANLIŞ(-) olarak değerlendirilir.
Teşekkür Etme Becerisi Genelleme Veri Toplama Formu

Öğrenciye sorulan sorular


Öğrenciden beklenen yanıtlar

Değerlendirme
  Doğru  -  Yanlış
Önce kendimize ne soruyoruz?

1. “Ne oldu ?” diye soruyoruz.



“Ne oldu burada?”
2. “Ahmet ağabeyi üzülmesin diye ona kendi kalemini hediye etmiş fakat ağabeyi ona hiçbir şey söylememiş.” der.


Ne oldu sorusundan sonra kendimize ikinci olarak ne soruyoruz?

3. “Ne yapabilirim?” der.



Ne yapabilirsin?
(Sen Ahmet’in ağabeyinin yerinde olsaydın ne yapabilirdin?)
4. “Ahmet’e kalemini bana verdiği için teşekkür edebilirim.” Der.
(Teşekkür edersem Ahmet sevinir.) der.


5. “Hiçbir şey söylemeden kalemi alıp önüme dönebilirim.”
(Ahmet üzülür/kırılır) der.
Ne yapabilirim sorusunu sorduktan sonra kendimize ne soruyoruz?

6. “Hangisini yapmalıyım?” der.


Hangisini yapmalısın?
(Sen ağabeyinin yerinde olsaydın hangisini yapardın?)

7. “Teşekkür edeceğim. Çünkü teşekkür edersem, Ahmet mutlu olur.” der.


Son olarak kendimize ne soruyoruz?

8. “Sonuçta ne olur?” der.



Sonuçta ne olur?
(Sen Ahmet’in ağabeyinin yerinde olsaydın, teşekkür edince ne hissederdin?)

9. “Teşekkür edince kendimi mutlu hissederim.” der.


( Ahmet ne hisseder?)

10. “Üzülmez/kırılmaz/darılmaz.” der.




G.A/ÖYKÜ 3
Öğrencinin Adı- Soyadı:
Tarih:
Yönerge: aşağıda yer alan sorular öğrenciye sorulduğunda, beklenen yanıtlar öğrenci tarafından verilirse, DOĞRU(+) olarak, beklenen yanıtlar verilmezse YANLIŞ(-) olarak değerlendirilir. Öğrenci öyküye uygun yanıtlar vermez, bir başka öyküye ait yanıt verirse YANLIŞ(-) olarak değerlendirilir.
Teşekkür Etme Becerisi Genelleme Veri Toplama Formu

Öğrenciye sorulan sorular


Öğrenciden beklenen yanıtlar

Değerlendirme
  Doğru  -  Yanlış
Önce kendimize ne soruyoruz?

1. “Ne oldu ?” diye soruyoruz.



“Ne oldu burada?”
2. “Aylin, Ceylan’a kurabiye vermiş fakat Ceylan ona hiçbir şey demeden kurabiyeleri yemiş.” der.


Ne oldu sorusundan sonra kendimize ikinci olarak ne soruyoruz?

3. “Ne yapabilirim?” der.



Ne yapabilirsin?
(Sen Ceylan’ın yerinde olsaydın ne yapabilirdin?)
4. “Aylin’e kurabiye verdiği için teşekkür edebilirim.”
(Teşekkür edersem Ceylan sevinir.) der.


5. “Hiçbir şey söylemeden kurabiyeleri yiyebilirim.”
(Aylin darılır.) der.
Ne yapabilirim sorusunu sorduktan sonra kendimize ne soruyoruz?

6. “Hangisini yapmalıyım?” der.


Hangisini yapmalısın?
(Sen Ceylan’ın yerinde olsaydın hangisini yapardın?)

7. “Teşekkür edeceğim. Çünkü teşekkür edersem, Aylin mutlu olur.” der.


Son olarak kendimize ne soruyoruz?

8. “Sonuçta ne olur?” der.



Sonuçta ne olur?
(Sen Ceylan’ın yerinde olsaydın, teşekkür edince ne hissederdin?)

9. “Teşekkür edince kendimi mutlu hissederim.” der.



(Aylin ne hisseder?)


10. “Darılmaz, mutlu olur.” der.
.








BUNLARI AYRI AYRI OLARAK DÜŞÜNMEYİN ÖNCE HİKAYELER SONRA RESİMLER SONRA TABLOLAR DEĞİL HEPSİNİ BİRLİKTE VE SIRAYLA YAPMANIZ GEREKMEKTEDİR. ÖRNEĞİN: BİRİNCİ HİKAYENİN ÜZERİNE BİRİNCİ HİKAYENİN RESMİNİ KOYUN. DAHA SONRA HİKAYEYİ OKUMADAN 1. HİKAYENİN İLK TABLOSUNU UYGULAYIN DAHA SONRA RESMİ GÖSTEREREK HİKAYEYİ OKUYUN BU SIRADA 1. HİKAYENİN 2. TABLOSU YANİ ÖĞRETİM SÜRECİNDEKİ TABLOYU UYGULAYIN HİKAYEYİ BİTİRİN VE EN SON 1. HİKAYENİN SON TABLOSUNU UYGULAYARAK 2. HİKAYEYE GEÇİN....

SORULARI YORUMA YAZABİLİRSİNİZ..

İletişim: hadogan44@gmail.com


Her Çocuk Özeldir....

1 yorum:

  1. Otobüse binme için de sosyal öğretim planı var mı Hocam elinizde

    YanıtlaSil

Kavram Öğretimi Esnasında Uyulması Gereken Önemli Kısımlar

Herkese Merhabalar. Özel eğitim alanında eğitim görmüş bir çok arkadaşım bilirler ki kavram öğretimi özel eğitimde çocuklarla yapılan öğret...