31 Mayıs 2016 Salı

Zihin Engelli Bireylerin Sosyal Etkinliklere Katılması

Herkese merhaba


Bu gün zihin engeli olan çocukların sosyal etkinliklere katılması konusu hakkında bilgiler vereceğim.

Evet arkadaşlar hepimizin hayatında sosyal etkinliklere katılmanın bir önemi vardır bu önemin aynısı zihin engelli bireyler içinde geçerlidir.

Ben bir zihin engelliler öğretmeni olarak ilk amacım ki bu amaç özel eğitimin temelinde de yatar. Zihin Engelli bireylerin bağımsız olarak toplum içerisinde bir rolünün olması onu topluma kazandırmak onu sosyallestirmek ve bağımsız bir yaşam sürmesini sağlamaktır.

Yukarıda yazdığım amaçların hepsini evde bir odanın içerisinde çocuğa sadece ders vermekle başaramayız, bu amaçları yerine getirmemiz için öğretmek istediğimiz hangi kazanım olursa olsun onu gerçek ortamda veya gerçeğe en yakın bir ortam hazırlayarak sağlayabiliriz. Çünkü zihin engelli bireylerin soyut kavramları ve soyut kazanımları kafadan kazanması hayal ederek öğrenmesi imkansızdır bunun için gerçek ortam veya gerçeğe en yakın ortamda öğretim yapılması zorunludur..

Örnek: zihin engelli bireye marketten alışveriş yapma kazanımını öğretirken. Hadi bakalım hayal et şurası market git ve hayali bir çikolata al hayali parasını öde demek çocuk için hiçbirşey ifade etmeyecektir. Bundan dolayı somut olan bir ortamda öğretim yapmak uygun olacaktır. Bir markete gidip rica ederek bu kazanımı orada öğretmeye çalışırsınız veya evin bir köşesine kartonlarsan raflar yaparak üzerine market malzemeleri koyup yapay bir market kasası yaparak o ortamda öğretim yapabilirsiniz. Bunlar öğretimi somutlastirmak ve gorsellerle destekleyerek unutmamalarını sağlamak için yapılıyor.


Yukarıda yazdığım somutlastirma örneğini gerçek ortam veya gerçeğe en yakın ortamı sadece bu kazanım için düşünmeyin bunu genelleyerek diğer kazanımlar içinde uygulayabilirsiniz. Bu öğretim sadece engelli çocuklar için değil tüm herkes için geçerlidir...

Çocukların sosyallesmesini yukarıda ki örnek tede yazdığım gibi gerçek olmayan soyut bir yerde sağlayamazsınız bundan dolayı çocuklara öğretmek istediğiniz sosyal becerileri ve onları sosyal etkinliklere katmak için gerçek ortamlarda yapmanız uygun olacaktır.


Zihin engelli bireyler birşey yapabilme duygusunu kazanınca bir sonraki kazanımları öğrenmeye hazır olup motive oluyorlar ve kendilerine güvenleri geliyor.

Görev yaptığım okulda 23 Nisan - 19 Mayıs  ve şu anda çocukların mezuniyet töreni için çalışmalar yapıyoruz ve çocuklarımızı yapabildiğimiz kadar yapabildikleri etkinliklere alıyoruz ve öyle bir mutluluk yaşıyorlar ki takdir ediliyor ve kendilerine güvenleri geliyor. Dersleri yaparken çok istekli yapıyorlar. Çocuklara pekistirec vermek onları takdir etmek onlara kendilerinin de birşeyler yapabileceği duygusunu kazanıyorlar

Çocukların bu ve buna benzer sosyal etkinliklerde yer alması çok önemlidir.


Veliler bana gelip çocuğumun hiç arkadaşı yok diyor sen çocuğun engelinden çekinip alay ederler deyip , kötü bakıyorlar düşüncesi ile çocuğu dışarı çıkarmaz, parka götürmez isen elbette olmaz arkadaşı, insanların bakışları çocuğun sosyal hayatından önemli değil bırak bakan baksın sen çıkar onu  arkadaşlığı evde o grenemez izin verin, destek olun ..


Bu ve buna benzer tüm sosyal becerileri  gerçek ortamda uygun yardımlarla uygun pekistirec verilerek öğrenecektir. Otobüse binmeyi evde değil dışarıda otobüse binerken öğrenecek,  hesap ödemeyi odasında değil çay içmeye gittiğiniz bir kafede öğrenecektir.


Milli bayramlarda ve özel günlerde yapılan kutlamalarda çocuğunuzun düzeyine uygun bir görev verilmesini isteyin.

Çocukları dışarı çıkarın.

Herşeyi zamanında ve yerinde öğrenmesini sağlayın..


Bugün kü yazımız bu kadar.....

SORULARINIZI YORUM KISMINDA SORABILIRSINIZ....

İletişim: hadogan44@gmail.com

Her Çocuk Özeldir....

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder

Kavram Öğretimi Esnasında Uyulması Gereken Önemli Kısımlar

Herkese Merhabalar. Özel eğitim alanında eğitim görmüş bir çok arkadaşım bilirler ki kavram öğretimi özel eğitimde çocuklarla yapılan öğret...