11 Mayıs 2016 Çarşamba

Özel Eğitimde Bireysel Eğitim Programı

Herkese Merhaba

 Evet arkadaşlar dünkü yazımızda Özel Eğitime uygunluk konusunu ayrıntılı bir şekilde yazmıştık ve bugün Bireysel Eğitim Programı yani BEP hakkında yazı yazacağımı söylemiştim şimdi başlayalım bu konunun önemli kısımlarını açık ve ayrıntılı bir şekilde sizlere anlatacağım.

 Evet arkadaşlar öncelikli olarak şunu söyleyelim Özel eğitim de tüm aşamalar birbiri ile bağlantılıdır, mesela bugünkü konu eğitsel tanı ve özel eğitime uygunluk konularıyla ilişkilidir diğer konularla ilişkilidir zaten özel eğitime uygunluk konusundan sonra da bu aşama gelmektedir.

  Bireysel Eğitim Programını BEP diye kısaltılmış halini yazacağım her defasında uzun uzun yazmayacağım BEP yazdığım yerler de siz onu söylemek istediğimi anlarsınız.

  BEP'in tanımı engelli bulunan öğrencinin bireysel özelliklerine ve ihtiyaçlarına göre sadece o öğrenci için hazırlanmış sadece o öğrenciye uygulanan onun dönemlik veya yıllık olan eğitim programıdır. Kısa tanımı budur.

  Öğrenciye ne öğretileceği bu planda gün, hafta, ay, yıl belirtilerek hangi yöntemle öğretileceği, hangi pekiştirecin(ödül) verileceği ayrıntılı bir şekilde yazılır.

  BEP; BEP geliştirme birimi tarafından hazırlanır.


  Kimler var burada;

 Müdür veya müdür yardımcısı başkanlığında toplanan bu birimde sınıf öğretmeni, özel eğitim öğretmeni, aile, rehber öğretmen, destek hizmet veren kurumlardan gelen yetkililer, branş derslerine giren öğretmenler, öğrencinin kendisi ve akranları yer alabilir.

BEP öncelikli olarak Rehberlik ve Araştırma Merkezi yani RAM'dan gelen raporda yer alan  kazanımlar doğrultusunda hazırlanır.  Elbette RAM ın yolladığı bu rapordaki kazanımlardan eminseniz BEP'i ona göre hazırlarsınız eğer değilseniz özel eğitim öğretmeni iseniz kendiniz değilseniz özel eğitim öğretmeninden kaba değerlendirme formu uygulamasını istersiniz. Ben RAM dan gelen rapora baktım fakat kazanımları okumadan kendim kaba değerlendirme formunu uyguladım öğrencilerime.

Neden ? diye soracaksınız ben gelen raporlara güvenmiyorum ondan dolayı az çok öğrencinize baktığınızda oradaki kazanımları yapıp yapmadığını anlarsınız bundan dolayı hiç bakmadan kendim kaba değerlendirme formumu uyguladım.

  Kaba değerlendirme formunu uyguladıktan sonra yapamadığı becerileri eksi koyarak ayrı bir yerde not aldım sonra daha sonra ise bu yapamadığı beceriler arasından çocuğun performansına göre yıl içerisinde kaç kazanım öğreteceğimi belirleyip not aldığım kazanımları öncelik sırasına koydum.

Önce hangisini öğrenirse işine daha çok yarar daha çok işlevseldir diye düşünüp sıraya koydum.

Ailesi ile görüşüp günlük hayatında en çok neleri yapmayı sever en çok neyi yapar diye sorup ailesine de listemi gösterdim öncelikli kazanımlar genelde aynı oldu hocam bunu yapabilse çok iyi olur çok işimize yarar dediler bende onların fikrine göre işine yarayacak amaçları ön sıralara aldım. Niye diğerleri önemsiz mi ?diye soracak olursanız elbette hayır fakat bunlardan daha önemsizler.

Örneğin: okuma yazma bilmeyen bir öğrenciye veya yemek yiyemeyen giyinmeyi bilmeyen bir öğrenciye bunları öğretmeyi çabalamak yerine gidip 23 Nisan şu bayramdır 19 Mayıs şu bayramdır önemi budur bunları anlatsam daha mı iyi olacak elbette hayır. Tabi ki diğerleri de önemli ama önceliği bunlar değil önceliğim giyinmeyi, okumayı ,öğretmek veya kalem tutamayan birine el göz koordinasyonu olmayan birine yazmayı öğretebilir miyiz? elbette hayır çünkü Ön koşul becerileri yok öncelikle onları öğretmek gerekir.

Ön Koşul beceriler: Bir beceriyi bir kazanımı öğrenmesi için gerekli olan ve bilmesi gerek bilmezse bir sonraki amaca geçemeyeceği becerilerdir. Parmak kası gelişmeyen ve bundan dolayı kalem tutamayan birine yazma öğretemeyiz öncelikle kasları geliştirilir daha sonra öğretim yapılır.

Bu önemli kazanımlar sıralamasını hazırlayıp emin olduktan sonra  seçilen kazanımlar Uzun Dönemli Amaç olarak yani UDA olarak belirlenerek parçalanarak alt başlıklara ayrılır ve bunlara da Kısa Dönemli Amaç yani KDA denir.
Örnek: UDA-- Çorap giyme
             KDA-- 1. iki eliyle ayağa geçirilmiş çorabı giriş kısmını tutarak yukarı çeker
                          2. ayağın parmak kısmına girmiş çorabı çekerek topuğunu da içine koyar
                          3. çorabı parmaklarına geçirir
                          4. Çorabı ağzını açarak ayağına doğru getirir

Verdiğim örnekte tersine doğru parçalara ayırdım öncelikle çorabın ağzını açarak ayağına doğru getirmesi gerekirken en son yaptı çünkü: Giyinme becerileri böyle yapılır tersine doğru (Tersine Zincirleme) önceki aşamaları öğretici kimse eğer o yapar aile veya öğretmen tutar çorabı topuğuna kadar geçirir çocuğa sadece yukarı çekmesi kalır. kulağa küpe olsun giyinme becerileri tersine zincirleme ile yapılır. kısaca bahsetmek istedim ileride daha ayrıntılı anlatacağım..
    
  UDA' lara tarih ve öğrenme oranı da yazılmalıdır.
ÖRNEK: UDA--Ali bir yılın sonunda çorap giyme becerisini %90 oranında doğru olarak yapar

 Böyle böyle hedeflenen amaçların hepsi parçalara ayırdım tarih, UDA, KDA, öğretim modelleri, ipuçları(model olma, fiziksel ipucu, sözel ipucu) ve yöntemler ( sunuş yoluyla ) BEP'i yazdım belirlenen tarihler aralığında hedeflenen amaçlar öğretmeye çalışıyorum.

  Elbette bu arada programımız denetlenecek, izlenecektir eğer programın çocuğa uygun olmadığını düşünürsek değiştiririz eğer uygun ve düzenli devam ediyorsa o programla devam ederiz.

  Belirlenen amaçların BEP'te yazılan tarih aralığında öğretilememesi 1 2 hafta sarkması program değiştirmeyi gerektirmez.

  Aileler öğrencinize BEP hazırlanmasını istemeniz kontrol etmeniz eksiklikleri söylemeniz yanlış  ise BEP'e imza atmayarak onun yasal bir geçerliliği olmadığını sağlayabilirsiniz bu sizin yasal hakkınızdır.

  Öğretmenler yapabildiğiniz kadar hazırladığınız BEP leri takip edin seçtiğiniz hedefler işlevsel olsun, yasalara uygun hazırlamaya çalışın olmuyorsa da imza yeri olan yerleri imzalatın aksi taktirde işini yapmayanlar değil sizin başınızı belaya sokarlar.


SORULARI YORUM KISMINA YAZABİLİRSİNİZ... TEŞEKKÜRLER       



İletişim: hadogan44@gmail.com
   

Her Çocuk Özeldir....

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder

Kavram Öğretimi Esnasında Uyulması Gereken Önemli Kısımlar

Herkese Merhabalar. Özel eğitim alanında eğitim görmüş bir çok arkadaşım bilirler ki kavram öğretimi özel eğitimde çocuklarla yapılan öğret...