17 Mayıs 2016 Salı

Özel Eğitimde Matematik Öğretimi- 10'arlı Ritmik Sayma

Herkese merhaba 

Geçen yazımızda bir sonraki yazımızda matematik öğretimi ile ilgili bilgiler verip daha sonra yaptığım bir etkinliği anlatacacağımı yazmıştım şimdi sizlere matematik öğretimi ile ilgili birkaç önemli noktayı yazacağım daha sonrada 10-20-30-40-50 sayılarının öğretimi ile ilgili hazırlanışı kolay olan etkinliği anlatacağım.

Matematik öğretiminde önemli noktalar.

--Öncelikle öğrencilerinizin özel eğitim öğrencileri olduğunu unutmayalım. Sadece Zihin engellilere değil tüm öğrencilere görsellerle birşeyler anlatmak daha etkili olur bundan dolayı görsellerden mümkün olduğu kadariyla çok faydalanin.

-- Matematik öğretiminde konular soyut olduğu için zihin engelli öğrencilerimize soyut kavramları öğretmen zor olacağı için konuları somut bir şekilde materyallerle destekleyerek anlatmamız faydalı olacaktır.

-- Materyalsiz öğretim elbette yapılır fakat çok zor olur bunun için öğretmenler ve aileler mümkün olduğu kadar materyal kullanın.

-- Pekistireç kullanmak çok faydalı olacaktır öğrencinin neyi sevdiğini belirledikten sonra pekistirecinizi belirleyin.

-- Öğrenciye konuyu anlatırken  kullanacağınız terimleri lütfen dikkatli bir şekilde ve öğrencinin anlayacağı açık bir dilde kullanın. 

--Hesaplamalarinizi matematik dilinden ziyade tabiri caizse bakkal hesabı ile yapın açık ve gündelik hayatta kullandığınız dilde anlatın konularinizi.

-- Zihin engellilere matematik öğretiminde en önemli maddelerden biri özel eğitim öğrencisinin günlük hayatından örnekler vermek gerekir. Örneğin: 4 Ten 2 yi çıkar dediğinizde 4 elman veya 4 kalemin var ikisini bana verince kaç tane kalır.

Evet arkadaşlar bugunlük zihin engellilere matematik öğretimi ile ilgili söyleyeceğim dikkat edeceginiz maddeler bu kadar sonraki yazılarda elbette ekleyecegim maddeler olacaktır. Şimdi ise size 10-20-30-40-50 sayılarının öğretimi ile ilgili otizmli ogrencime hazırladığım etkinliği resimlerle anlayacağım önceki yazilarimdada yazdığım gibi her ogrenci bireyseldir bu etkinlik benim ogrencime uygun performansınıaldıktan sonra ogrencinizin hazır bulunusluk düzeyi uygunsa sizde kullanabilirsiniz. 


İlk olarak aşağıdaki fotoğrafta bulunan materyalleri hazırladım ben 5 renkte aynı sayılardan farklı renklerde 5 er adet hazırladım fotoğraftaki gibi hazırlanışı çok zor değil para bandı ile daireler çizip kesip normal bir kalem ile sayıları yazdım. Ve kullanacağınız ve hazırlanışı çok kolay olan materyali hazırlamış  olduk. 



İkinci aşamada ise çalışacağınız sayıyı seçiyorsunuz ve öğrenciye hangi renkle çalışmak istediğini soruyorsunuz öğrencinin seçtiği renkte ve çalışacağınız sayıyı alıyorsunuz  ve öğrenciye yönergeyi sunuyorsunuz bu kaç diye öğrenci tepki vermeden yönergeyi sunar sunmaz kaç olduğunu söylüyorsunuz. Örnek: Mert bu kaç ? Mert bu 10 diyorsunuz hemen ve öğrencinin de 10 demesini bekliyorsunuz öğretmenin veya ailenin verdiği ipucu ile öğrenci bağımsız yapana kadar ipucu verilmeye devam edilir. Bağımsız hale geldiğini öğrenmek için değerlendirme oturumları yaparız öğretim oturumlarının arasından yönergeyi (soruyu )sunarız 5 sn bekleriz ve 5 sn içinde doğru cevap verirse sürekli tekrarlanır bu kaç bu kaç diye daha sonra ipucu tamamen ortadan kalkar.  Bir sonraki aşamamız ise biraz daha oyun tarzında geçecektir.



Öğrenci ilk aşamada kazanacağı amaç belirlenmiştir. Öğrenciye önce 0 saniye bekleme süreli ipucu sunulmuştur bu süre daha sonra artan süreli ipucuna dönmüş ve öğrenci bağımsız bir şekilde onu söyleyene kadar devam etmiştir. Şimdi ise öğrencinin öğrendiği sayıyı 2-3-4-5 sayı arasından doğru şekilde göstermesini isteyeceğiz. Öğrenci ilk olarak iki sayı arsından  10 denemenin 7 sinde yani %70 oranında doğru olanı gösterirse bir sonraki aşamaya geçeriz.

İki farklı sayı arasından doğru olanı gösterdi, %70 oranında da başarı gösterdi bir sonraki aşamaya geçelim.




Sırada 3 farklı sayı arasından doğru olanı göstermesini isteyeceğiz %70 oranında başarıdan sonra bir sonraki aşamaya geçeriz

Sırada 4 farklı sayı arasından doğru olanı göstermesini isteyeceğiz %70 oranında başarıdan sonra bir sonraki aşamaya geçeriz



Sırada 5 farklı sayı arasından doğru olanı göstermesini isteyeceğiz %70 oranında başarıdan sonra bir sonraki aşamaya geçeriz




Şuan gösterme aşamasını bitirdik arkadaşlar öğrenci sizin belirlediğiniz sayıyı gösterdi.

şimdi diğer aşamalardan bahsetmeden önce öğretim sırasında yaptığım ve dikkat ettiğim konulardan bahsetmek istiyorum.

-- Öncelikle öğrenci her doğru cevap verdiğinde çak yaparak aferin deyip pekiştireç verdim. Böylelikle öğrencimin öz güveni yerine gelip motive oldu.
aferin sana, aslanıma bak, bunu da bildi, çak, hemen öğreniyor benim oğlum vb. pekiştireçleri çok kullandım öğrencimin o anki durumu ve benim o anki durumum göz önüne alınınca ben bu pekiştireçlerin faydalı olacağını düşünüp kullandım ve faydasını gördüm, sizlerde bu konuda dikkatli davranın 
-- Öğrencime ders yapacağız demedim oyun oynayacağız dedim ve oyun oynar gibi konuştum ses tonumu ona göre yükseltip, azalttım.

Sayıların yerleri değiştirip göster dedim genelde sizde böyle yapın gösterdiğiniz sayıyı tanıması ve diğerleri arasından yeri değişse dahi seçebilsin diye, bunu da oyun gibi yaptım sıraya bakma bana bak onları karıştıracağım dedi çocuk bana  bakarken karıştırıyorum, karman çorman yaptım diyerek gülen bir yüzle söyledikten sonra hadi şimdi bak ve göster diyerek tüm dikkatini merakını oraya vermesini sağlıyordum.

-- Öğrenci her doğru cevap verdiğinde pekiştireçle birlikte doğru cevabı bende tekrar ettim. Örneğin: -Öğrenciye yönergeyi verdim hangisi 10
- Öğrenci bu 10 öğretmenim dedi.
-Aferin sana. Evet bu 10 diyerek doğruyu birde ben gösterdim
--Bazen ise öğrettiğim sayıyı diğerlerinin arasından çıkarıp göster dediğimde, o sayı burada yok cevabını almak istedim ve bunu bir çok kez yapıp doğru cevap da aldım

-- Resimlerde de görüldüğü gibi materyal hazırlayıp kullandım. Öyle bakınca çok kolay gibi duruyor ama işimi çok gördü.

--Daha sonra öğrendiği sayıları büyük daireler içine yazıp yanındaki duvara yapıştırdım tekrar için  her gördüğünde baksın unutmasın diye.

-- Şimdilik bu sayıları öğrendi diğerlerini de aynı şekilde öğretmeye devam edeceğim 10-20-30-40-50  sayılarını bağımsız söylüyor.

Diğer aşamalara geçelim

İlk aşamamız olan göstermeyi öğrenci başarılı bir şekilde yaptı.

İkinci olarak daha zor bir aşama olan söyleme aşaması var buda öğrenciden sayıları söylemesini istiyorsun oda yapıyor.
En son ve en zor aşama ise yapması veya yazması (ilk başlarda bakarak yazıyor bağımsız bir şekilde yazana kadar sabırla bekleyin) 



Bugünkü yazım bu kadar matematik öğretimi ile ilgili bir çok yazımız olacak elbette ama bugünlük bu kadar. 
Unutmayın somutlaştırın konuyu , pekiştireç verin, açık bir dil kullanın, günlük yaşamdan örnekler verin, materyal kullanın, görseller çok önemli. SORULARINIZI YORUM KISMINA YAZABİLİRSİNİZ. Bir sonraki yazıda görüşürüz



İletişim: hadogan44@gmail.com


Her Çocuk Özeldir....

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder

Kavram Öğretimi Esnasında Uyulması Gereken Önemli Kısımlar

Herkese Merhabalar. Özel eğitim alanında eğitim görmüş bir çok arkadaşım bilirler ki kavram öğretimi özel eğitimde çocuklarla yapılan öğret...