Herkese Merhaba
Evet arkadaşlar bugün beceri öğretimindeki yöntemleri ve zihin engellilere tuvalet becerisi hakkında bilgi vereceğim
Yöntemlerle başlayalım ve örnekler verelim açık bir dille anlatacağım.
Şimdi Öncelikle aileler ve öğretmenler eğitim vereceğimiz veya vermek istediğimiz çocukların yetersizliği olduğunu özel eğitim öğrencilerini unutmayalım. Bunu hatırlatıyorum çünkü sürekli o öğrencilerle vakit geçirdiğimiz için onların yetersizliğinin olmadığını düşünüp bazı konularda onları çok zorluyoruz yapamadıklarında kızıyoruz bunu yapmayın onların yetersizliği var, ister aile olun ister öğretmen bunu unutmayın ve öğreteceğiniz becerileri en kolay nasıl öğretebilirim diye düşünmek gerekir bunun için öğretmen istediğimiz becerilerin analizini yapmalıyız.
Beceri Analizi:
Evet arkadaşlar yukarıda da yazdığım öğrencilerimizin özel eğitim öğrencilerini unutmayalım. Bunun için öğrencilerimize öğretmek istediğimiz ve hedef olarak belirlediğimiz kazanımların, becerilerin çoğunu tek bir aşamada öğretmek mümkün değildir bunun için öğretilecek beceri parçalara ayrılarak öğretilir.
Beceri analizin faydaları;
-- En zor beceriler bile çok kolay bir şekilde öğretilebilir.
-- Bilgi öğrenciye kısa sürede ulaşır.
-- Öğrencinin performansı göz önüne alınarak yapıldığı için öğretim bireysel olur.
-- Burada beceri bütünüyle değil aşama aşama değerlendirildiği için değerlendirme objektif olur.
-- Öğretim aşama aşama yapıldığı için öğrenci yapamadığı zaman öğretim baştan değil yapılamayan aşamadan tekrarlandığı için zaman kaybı olmaz.
-- Aynı performanstaki öğrencilere uygulanabilir öğretmen için kolaylaştırıcı bir unsurdur.
Analizi yapılacak olan becerinin aşamaları 3 şekilde belirlenir
1. Beceriyi tam ve doğru yapan birini izleyerek her aşamayı yazma
2. Beceriyi bellekten, düşünerek yapma ben bu beceriyi yaparken önce şunu sonra bunu yapıyorum diyerek.
3. Beceriyi bizzat aşamaları yazacak kişinin yapması.
Yalnız öğreteceğimiz beceriyi ne kadar sık yaparsak yapalım aşama atlama olasılığı vardır. Bu konuda kendinize güvenip hızlıca yapmayın dikkatlice davranın.
Şimdi size bir beceri analizi Örneği vereceğim daha sonra ise beceri öğretiminde beceri analizi şekillerine geçeceğim.
Örnek:
Beceri: Çorba içer.
Ön koşul becerileri: Kaşık tutma, ince motor becerilerinin gelişmiş olması, kaşığın ne olduğunu ve işlevini bilmesi vb.
Pekiştireç: Çikolata
Ölçüt: 10 denemenin 7 sini doğru yapar.
Analiz:
1. Başat( sağ) elini kaşığa uzatır.
2. Başat eliyle kaşığın sapından tutar.
3. Kaşığı kaldırır
4. Çorba kasesine yaklaştırır.
5. Kaşığı çorba kasesine batırır.
6. Kaşık çorbanın içindeyken kaşığın eğimini düzeltir.
7. Kaşığı kaldırır
8. Kaşığın altını kasenin ucuna sürer
9. Kaşığı ağzına götürür
10. Çorba sıcaksa üfler( bunu üfleme becerisini biliyorsa yaptırırız aksi taktirde önce bunu öğrenmesi gerekir)
11. Azını açar.
12.Kaşığı ağzına sokar.
13. Çorbayı boşaltır ve yutar.
Evet arkadaşlar yukarıda çorba içme becerisinin beceri analizini yaptım becerilerin aşamalarını öğretirken aşama aşama düzgün ve atlamadan gidin eğer bir aşamayı yapamıyorsa yapana kadar tekrarlayın, boş verip diğer aşamaya geçmeyin.
Her aşamada ufak bir değerlendirme yapın yapılan değerlendirmede deneme sayısının en az %70 ini doğru yapıyorsa diğer aşamaya geçin aksi taktirde diğer aşamaya geçmenizi tavsiye etmem öğrenci öğrenmemiştir. %70 derken kastettiğim 4 deneme yaptırırsınız aşama ile ilgile 3 ünü yaparsa %75 ini doğru yapmış olur ama yapamazsa aşamayı tekrarlayın.
Pekiştireci ben sadece olumlu davranış sergilediklerinde ve öğretimi başardıklarında veriyorum sizde her yapılan aşamada pekiştireç verebilirsiniz. Fakat yanlış yapıldığında kesinlikle pekiştireç vermiyorum bu konuda katı davranıyorum evet çocuklarımız evet canları isteyebilir ama verirsek onlar için beceriyi kazanmanın bir anlamı kalmaz.
İpucu konusunda elbette ipucu verebilirsiniz fiziksel, sözel yardım ve model olma ipucunu kullanabilirsiniz. Önceki günde bahsettiğim gibi sistematik olarak silikleştirip ortadan kaldırın.
Öğreteceğiniz beceriyi dikkatli seçin öğrencinin performansını iyi değerlendirin, beceri öğretirken ön koşu becerilerine sahip olmasına dikkat edin. Örneğin; Kaşık çocuk için bir şey ifade etmiyorsa anlamını işlevini bilmiyorsa önce onu öğrenmeli veya ince motor becerileri gelişmemişse bunlar için egzersizler yaparak önce bunları geliştirmeli.
Şimdi de beceri analizi şekillerini sizlere anlatacağım fakat matematik öğretimi ile ilgili etkinliğimi yazmam yetişmedi onuda artık size yarın yazayım bunun için kusura bakmayın bugün beceri analizi şekillerini anlattıktan sonra konumuzu kapatalım size yarın pekiştireç türleri, pekiştirecin uygulanışı, kullanılması konusunda yazı yazacağım ardından matematik etkinliği ve öğretiminden bahsedeceğim.
Beceri Analizi Şekilleri 3 Tanedir ben bunların hangi becerilere daha uygun olacağını sizlere yazacağım ve örnekler vereceğim.
1.Tüm Beceri Yöntemi: Öncelikle bu yöntem tüm beceri öğretimlerinde uygulanabilir. Fakat benim düşüncem bu yöntemi beceri analizi yapılamayan beceriyi tek bir aşamada yapınca öğrenmenin daha faydalı daha kısa süreceği becerilerde kullanın açıklamadan sonra örnek vereceğim. Dediğim gibi bu beceri yöntemini bölünemeyen becerilerde kullanın. Bu yöntemde ilk olarak çok yoğun bir şekilde ipucu verilir ve daha sonra silikleştirilir.
Örneğin: Bu beceri için en uygun örnek tuvalet becerisidir. tuvalet becerisinin analizini yapabilirsiniz fakat zamanı bilemediğimiz için öğretim oturumlarını düzenleyemeyiz tuvaleti geldiği zaman o an tüm beceriyi bir bütün olarak uygulamak zorundasınız, en yoğun şekilde öğrencinin performansına göre seçtiğiniz ipucunu sözel ipucu ile birlikte çok yoğun bir şekilde uygularız.
Bir beceri öğretiminden önce bu becerinin onun ne işine yaracağını neleri kolaylaştıracağını anlatmalısınız.
2. İleri Zincirleme Yöntemi:
Burada beceri analizi becerinin yapılışında ilk yapılandan son yapılana doğru analiz edilir.
Örnek:
1. Metin anahtarı başat eline aldı
2. ucunu kapı kilidinin deliğine yaklaştırdı
3. Anahtarı ittirdi içeri soktu
4. Anahtarı iki defa sola çevirir
5. Kapıyı iterek açar.
kapı açma becerisinin ileri zincirleme yöntemiyle analizi bu şekildedir.
3. Tersine Zincirleme Yöntemi:
Burada ise beceri analizi becerinin yapılışının son yapılandan ilk yapılana doğru analiz edilir.
Genellikle giyinme becerilerinde bu yöntem kullanılır.
Örnek:
1. Başını ve kollarını soktuğu kazağın iki kenarından tutarak aşağı indirir.
2. Kollarını soktuğu kazağın yaka kısmını açarak başını sokar.
3. Kollarını soktuğu kazağın yakasından tutarak başına yaklaştırır.
4. Sol elini soktuğu kazağın diğer kolunu tutarak başat(sağ) kolunu sokar.
5. Masadan aldığı ve ön yüzü çevrili kazağın sol kolunu tutarak kolunu sokar.
6. Masadan aldığı kazağın önünü çevirir.
7. Kazağı masadan alır.
Kazak giyme becerisi tersine zincirleme yöntemiyle analizi bu şekildedir.
Öğretmenden notlar.
1: Giyinme becerilerinde Tersine zincirleme yöntemini kullanın.
2. Çocuğa giydirme becerisini öğretmeden önce elbiseleri çıkarma becerisini öğretirseniz daha faydalı olur. Çünkü; Çıkarmak daha kolaydır kasların gelişmesinde ve giyerken aşinalık olur
3. Tüm Beceri Yöntemi aşamalara ayrılamayan becerilerde daha etkilidir.
4.İpucu her aşamada verilebilir ama zamanla ortadan kaldırın.
5. Pekiştireç vermeyi unutmayın
Evet arkadaşlar bugünkü yazımda bu kadar yarın pekiştireçler ve matematik öğretimi etkinlikleri ile ilgili yazacağım Tesekkürler.
SORULARINIZI YORUMA YAZABİLİRSİNİZ.
İletişim: hadogan44@gmail.com
Her Çocuk Özeldir....
Özel Eğitim Alan Mezunu Öğretmen- Otizm ABA Kapsamlı Eğitim Programı ÜST DÜZEY Uygulayıcısı- Küçük Adımlar Erken Eğitim Programı Uygulayıcısı- DENVER II Gelişimsel Tarama Testi(0-6 yaş) Uygulayıcısı- ETEÇOM2(Etkileşim Temelli Erken Çocuklukta Müdahale Programı) Uygulayıcısı- WİSC-R Zeka Testi Uygulayıcısı- Uyarlanmış Yoğun Tuvalet Eğitimi Eğitimcisi- EROT(Erken Okuryazarlık Testi) Uygulayıcısı- AGDE(Ankara Gelişim Tarama Envanteri) Uygulayıcısı- Danışmanlık ve Eğitim iletişim:hadogan44@gmail.com
13 Mayıs 2016 Cuma
Beceri Öğretimindeki Yöntemler- Beceri Analizi
Kaydol:
Kayıt Yorumları (Atom)
Kavram Öğretimi Esnasında Uyulması Gereken Önemli Kısımlar
Herkese Merhabalar. Özel eğitim alanında eğitim görmüş bir çok arkadaşım bilirler ki kavram öğretimi özel eğitimde çocuklarla yapılan öğret...

-
Herkese merhaba arkadaşlar Bir önceki yazımda uzun süredir neden yazamadığımı sizlere anlatmış ve yeni öğrencimden bahsetmiştim. Öğren...
-
Herkese merhaba bugün hafif düzeyde zihinsel yetersizliği olan bireylere saat öğretiminde tam saatleri yani dakikası olmayan saatleri öğre...
-
Herkese Merhaba Evet arkadaşlar bugün beceri öğretimindeki yöntemleri ve zihin engellilere tuvalet becerisi hakkında bilgi vereceğim ...
Çok teşekkür ederim oğlum için okuyor paylaşımlarınızın devamını diliyorum.
YanıtlaSil